• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sneltoets "Plakken zonder opmaak"/ "plakken met doelopmaak"?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandervp

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2017
Dag allen,

Ik ben continu bezig met het kopiëren van teksten afkomstig van websites en documenten. De ene tekst heeft lettertype dit, de ander dat. Dan is de tekst rood/ groen, vet/ cursief, arial/ calibri/ times etc. En ook is de tekstgrootte erg variërend.
In mijn Excel document moet alles exact hetzelfde opgemaakt zijn.

Nu moet ik constant "aanpassen aan doelopmaak" selecteren. Is dit ook aan te passen of is hier ook een sneltoets voor?

Zou ik eerst alles "normaal" plakken en op het eind pas opmaken naar de gewenste opmaak, dan is het werkblad heel erg lang en erg onoverzichtelijk.

Wie kan mij helpen of is dit gewoonweg niet mogelijk?

Neem er een macro voor op en hang deze aan een toetscombinatie.

Dag edmoor,

bedankt voor jouw snelle reactie.

Hoe kan ik hier een macro aan hangen? De enige macro die ik gebruik heeft betrekking op de manier van invullen/ opmaak van enkele cellen en kolommen. Hier maak ik gebruik van bij een nieuw werkblad/ document.

Neem ik nu een macro op en ik gebruik deze, dan plakt hij de tekst in steeds dezelfde cel als waar ik hem tijdens het opnemen heb geplakt.
Deze macro moet toepasbaar zijn in iedere cel en werkblad van het excel document.

Dank je

Die macro moet je dan inderdaad even aanpassen zodat hij plakt in je actieve cel.
Als je die macro hier plaatst wordt dat wel voor je gedaan door mij of iemand anders.
Incl. instructies om hem aan een sneltoets te hangen.

Zojuist plakte excel de tekst steeds in dezelfde cel. Na nog een keer de macro gemaakt te hebben doet hij het wel goed;

Sub plakken_zonder_opmaak()
'
' Macro4 Macro
'
' Sneltoets: Ctrl+b
'
ActiveSheet.PasteSpecial Format:="HTML", Link:=False, DisplayAsIcon:= _
False, NoHTMLFormatting:=True
End Sub

Zou niet weten waarom eerst niet...

Als je een macro opneemt, kun je met een knop aangeven of hij absoluut werkt of relatief. (<Relatieve verwijzingen gebruiken>) Staat deze knop uit, dan wordt de waarde altijd in dezelfde cel gezet, zet je hem aan dan is het resultaat afhankelijk van de plek waar je staat. Staat de celwijzer bijvoorbeeld in E5, en klik je in de macro eerst in D2, en plak je daar de waarde, dan zal bij een Absolute verwijzing altijd in D2 worden geplakt, maar bij Relatieve verwijzing niet. Draai je de macro dan af als je in G6 staat, dan plakt de macro daarna in F3. Kortom: neem de macro op met de knop ingedrukt, en kies de huidige actieve cel als doel, en je bent er.

Nu plakt de macro echter de getallen, in mijn kolom met de eigenschap "valuta", als tekst in de cel. Hoe is dit aan te passen in de macro?

Sander, is een basiscursus Excel geen goed idee ?

Dag SNB,

Deze cursus heb ik al gevolgd en ben nu bezig met de gevorderde versie (2010). Echter is het onderwerp "macro's" niet behandeld in de basiscursus, deze komt in de gevorderde variant nog aan bod.

Betreffende de macro;
Als ik nu een bedrag kopieer van een website, ik selecteer een willekeurige cel met de eigenschap "valuta", en vervolgens mijn macro toepas, dan wordt het bedrag als tekst opgemaakt. Waarom niet als valuta? Gebruik ik nu "plakken met doelopmaak" (zoals bij het opnemen van de macro) dan is het wel goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan