• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sneltoetsen datum en tijd in Excel werken niet meer

estheridb

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2007
Ik gebruik Excel voor mijn tijdregistratie en ik gebruik de sneltoetsen datum en tijd (CTRL +; en CTRL + :) tientallen keren per dag.

Ik had een oude pc uit 2012 op Windows Vista die al wat minder begon te presteren en Vista werd nog door steeds minder programma's ondersteund. Op enig moment werkten deze sneltoetsen opeens niet meer in Excel en dat was de druppel: ik besloot een nieuwe pc te kopen. (Sinds 2012 had ik dit probleem nog nooit eerder gehad.)

Op de nieuwe pc op Windows 11 hebben de sneltoetsen anderhalve week prima gewerkt in Excel. Ineens heb ik nu echter hetzelfde euvel: de sneltoetsen datum en tijd werken niet meer!

Ik heb gecheckt of het probleem bestandsspecifiek is, maar dat is niet het geval: ook in een geheel nieuw, leeg bestand werken de toetsen niet goed.

Ik heb overigens zo'n toetsenbord waarbij je vaak eerst CTRL-Shift moet indrukken om de gewenste tekens te krijgen. Als ik dat niet doe, en ik gebruik 'CTRL + ;', dan krijg ik de functie Invoegen - cellen naar rechts verplaatsen e.d. Na CTRL-Shift krijg ik dan normaliter de datum. Als ik dit nu doe in mijn tijdsregistratiebestand, dan selecteert hij alle rijen waar een waarde is ingevuld. Als ik dit doe in een leeg bestand, dan gebeurt er niks. (Ik neem aan omdat er geen gevulde rijen zijn om te selecteren.)

Als ik de CTRL-Shift niet goed heb staan en ik klik op 'CTRL + :', dan gebeurt er normaliter (volgens mij) niks. Na CTRL-Shift krijg ik dan normaliter de datum. Als ik dit nu doe in mijn tijdsregistratiebestand of het lege bestand, dan krijg ik de melding: Er zijn geen cellen gevonden.

Supervaag dat dit probleem zich nu ook voordoet op mijn nieuwe pc! De enige relatie tussen deze twee apparaten is het toetsenbord. Ik had twee maanden geleden een nieuw toetsenbord gekocht voor mijn oude pc, maar deze bleek alleen geschikt voor Windows 10/11. Hij deed wel wat op Windows Vista, maar lang niet alles en ik kreeg regelmatig storingsgeluidjes, dus heb ik 'm maar weggelegd totdat ik een nieuwe pc ging kopen. Pas daarna (maar niet meteen daarna) is het probleem met de sneltoetsen begonnen. Ik denk dat het zo'n 5 tot 6 weken later begon. Op deze nieuwe pc heb ik meteen het nieuwe toetsenbord gebruikt en is het dus na zo'n anderhalve week begonnen. Ik heb overigens wel wat zitten klooien met de toetsenbordinstellingen, iets met plaktoetsen e.d., dus geen idee of ik daar iets verkeerd heb gedaan, maar dat heb ik niet gedaan direct voordat het probleem zich openbaarde, maar al toen ik de pc voor het eerst in gebruik nam. Daarna heeft het dus nog eerst anderhalve week goed gewerkt.

Het probleem is gisteren overigens wel ontstaan vlak na een ander probleem. Ik was in een app aan het werken en plotseling, na een sneltoetscombinatie (geen idee meer welke), werd mijn hele (ook nieuwe!) scherm zwart met rode letters/tinten. Dit was niet in alleen in die app, maar in alle programma's. Het was nog amper leesbaar. Ik las na googelen ergens dat dit wellicht opgelost zou zijn na opnieuw opstarten en dat bleek inderdaad het geval. Vlak hierna, waarschijnlijk direct hierna, is het probleem met de sneltoetsen in Excel ontstaan.

Heeft iemand enig idee wat hier misgaat? Mocht iemand overigens een oplossing weten voor het algemene probleem met de tekens op mijn toetsenbord, dat ik steeds CTRL-Shift moet indrukken om de juiste tekens te krijgen, dan is dat ook zeer welkom.

Je kunt bijvoorbeeld aan de toetscombinatie ctrl [
het huidge tijdsrip verbinden.
Zet in de macromodule van Yhisworkbook 2 macro's
CSS:
Sub Workbook_open()
  Application.OnKey "^{[}", "Thisworkbook.M_date"
End Sub

Sub M_date()
 ActiveCell.Value = Now
End Sub
Voer de macro van Workboo_open uit.

Daarna is de combinatie ctrl [ voldoende.

Oeh, dit gaat mijn pet als eenvoudige gebruiker te boven. Ik zie wel hoe ik makro's kan opnemen, maar niet hoe ik die in css zelf kan programmeren. In de hulpteksten zie ik iets over een tabblad ontwikkelaars, maar zelfs dat kan ik niet eens vinden. Overigens zou ik liever de combi CTRL + ; gebruiken dan een andere, want die is na 20 jaar echt wel ingesleten.

HSV heeft deze code niet geschreven in CSS al lijkt dat zo, maar in VBA. Dat is in Excel zelf.
Druk Alt-F11 in en je komt in de VBA editor.
Klik links op het kruisje van de objecten.
Dubbelklik op ThisWorkbook
In het rechterveld kiezen voor Workbook (Staat standaard op Algemeen)
Kopieer nu de code van SNB en plak deze tussen de twee regels.
Mogelijk dubbele regels (onderste en bovenste) verwijderen.
Sla het bestand op als .xlsm of .xlsb (voorkeur)
Herstarten en de macro loopt, alleen in dit bestand. Het kan ook voor alle bestanden, maar dat voert nu te ver.

Ik denk dat het probleem en oplossing hier bij staan. Echter omdat Microsoft telkens de menu's/locaties van de onderdelen wijzigt is het zeer moeilijk te vinden waar je uiteindelijk moet zijn. Dit is overduidelijk aangetoond in het artikel. Ik kwam uit in W10 bij tekstservices en invoertalen en geavanceerde toetsinstellingen en je bent er zo een uur mee bezig.

How to disable Ctrl+Shift keyboard layout switch (for the same input language) in Windows?

Kijk maar of jij iets met dit artikel kunt beginnen.
Onderstaande kun je ook proberen > Win-toets+R = Run = Uitvoeren
plak en Enter
%systemroot%\system32\msdt.exe -id KeyboardDiagnostic

Stond ook op internet eerst op cel dubbelklikken?
?
current date try ctrl + fn + ;

and for current time try ctrl + fn + :

Komen je taal instellingen van je PC en toetsenbord overeen?
Ga naar instellingen en dan via tijd en taal vind je het wel

Een makro is eigenlijk een workaround van het probleem van de datumsneltoets, die ik nog niet had geprobeerd. Ik denk dat het meer een probleem is van het toetsenbord, vermoedelijk een instelling, en dat zou ik liever oplossen. Dan heb ik ook meteen de sneltoets van de tijd weer terug.

Dat gezegd hebbende: vanmorgen werkten de sneltoetsen ineens weer, zonder dat ik dus iets gedaan had! (Ik had de computer 's nachts ook niet uitgezet.) Ik snap er echt niks van.

Ik heb nog naar de taalinstellingen gekeken, maar die van Windows staat op Nederlands en bij het toetsenbord stond dat ik de taal alleen hoefde in te stellen als deze afwijkt van mijn eerste keuze. Daar stond dus niks ingesteld en daar heb ik nu maar Nederlands ingesteld, maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd.

Ik vraag me af of het nu definitief klaar is, maar iets zegt me dat dit een terugkerend probleem gaat worden. Dan ga ik wellicht eerst nog een ander toetsenbord proberen om te kijken of dat het oplost.

Het is bij mij precies hetzelfde. De ene keer werkt het wel de andere keer ineens niet meer. Wat ik lees is de Shift-toets (gebruik) cruciaal. Daardoor wijzigt er ergens iets. Wat ik doe is het document sluiten en opnieuw openen.

Ik heb sterk de indruk dat het te maken heeft met die toetsenbordinstellingen, vooral omdat het probleem op de oude pc pas begon nadat ik dat nieuwe toetsenbord had aangesloten en in die instellingen heb zitten rommelen, omdat het toetsenbord niet goed werkte. Ik heb echt al uren gezocht op internet, maar ik vind er niet echt iets over terug. Ik zal volgende keer eens proberen om het document te sluiten. Als dat werkt, lijkt dat de snelste oplossing. Bedankt allemaal voor de input!

Terug
Bovenaan Onderaan