• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sneltoetsen macro werken plotseling niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Beste helpers,

Ik heb een waarschijnlijk eenvoudige vraag waar ik echter zelf niet uitkom.
Ik heb een paar macro's aangemaakt (staan dus in Persnlk.xls).
Terzijde: Twee van de macro's (met sneltoetsen CTRL+K en CTRL+L) zorgen ervoor dat menubalken, headings, scrollbars etc verborgen dan wel teruggezet worden.
Dat werkt al jaren prima maar plotseling krijg ik met de gebruikte sneltoetsen alleen nog de vensters voor 'Tabel Maken' of 'Hyperlinks' te zien.
Met andere woorden: de toegekende sneltoetsen werken niet meer

Ik kan de macro's wel runnen met de menukeuzes 'Ontwikkelaars'-'Macro'-'Uitvoeren' of door ze uit te voeren in de vba-editor.

Ik probeer dan de sneltoetsen opnieuw toe te voegen met menukeuze 'Ontwikkelaars'-'Macro'-'Bewerken', maar dan krijg ik de melding:
Kan een macro in een verborgen werkmap niet bewerken. Maak de werkmap zichtbaar met de opdracht Zichtbaar maken.
Maar dat gebeurt ook in een nieuwe werkmap (waar dus niets verborgen is).
Is mijn Persnlk.xls dan op een of andere manier verborgen? Ik zie hem toch gewoon in de VBA-editor?
Ik heb geen nieuwe applicaties op mijn PC, die eventueel de macrodefinitie zouden kunnen opheffen.

Ik hoop dat de omschrijving duidelijk is.
Een voorbeeldbestand is niet nodig wan het gebeurt dus ook in een nieuw leeg bestand.
Hooguit zou ik die Persnlk.xls kunnen toevoegen als dat nodig is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Ger

persnlk.xlsb is een verborgen werkmap (je ziet de map niet in het Excel venster), dat betekent niet dat je hem niet in de VBE kunt zien.

Ik vermoed een corruptie in je persnlk.xlsb bestand.
  • Exporteer alle modules uit dat bestand
  • sluit dan Excel en hernoem je persnlk.xlsb
  • Start Excel opnieuw en neem een simpel macrootje op zodat er een nieuw persnlk.xlsb bestand wordt gemaakt
  • Importeer daarin je geexporteerde modules
  • Sluit Excel en laat het je macro werkmap opslaan.
  • Als het goed is werken je sneltoetsen weer
  • Zo niet, open Excel, maak je persnlk.xlsb zichtbaar (Beeld, venster tonen) en probeer dan de sneltoetsen in te stellen
  • Verberg de werkmap weer en sluit Excel.

Hallo Jan Karel,

Het werkt zoals je het beschreven had.
Ik denk zelf niet snel aan 'corrupte bestanden' maar dat zal het ongetwijfeld geweest zijn.

Geen idee ook wat er eerder mis was gegaan maar het belangrijkste is dat het zo opgelost is.

Bedankt voor je waardevolle tip.

Groetjes,
Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan