• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sneltoetsen maken van bepaalde handelingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald87

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2017
Goedendag,

Op mijn werk maken we gebruik van excell om mensen in te plannen.
Per dag staat daarin in welk "gebied" iemand ingedeeld is. Onder dat gebied staat het aantal uur dat hij of zei ingepland staat.
Het aantal uur is meestal gewoon de hele werkdag, dus standaard getal.

Graag wil ik een sneltoets maken, dat in 1x dat getal in de cel ingevuld wordt die ik op dat moment heb geselecteerd.
Daarnaast zou ik graag een sneltoets willen waarmee ik makkelijk het ingevulde aantal uren 1 of 2 cellen naar links of rechts verplaats.

Ik heb al veel gelezen, en ik vermoed dat dit mogelijk moet zijn met een macro, maar ik kom er niet uit en kan niet vinden wat ik zoek.
Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen :-)

Met vriendelijke groet,
Ronald

Dat lijkt me geen enkel probleem als je even een voorbeeld documentje plaatst.

Hierbij een voorbeeld, hoop dat het zo duidelijk genoeg is :-)

Ik wil dus zo makkelijk mogelijk iemand van een gebied naar bijvoorbeeld vrij kunnen zetten.
of iemand zo makkelijk mogelijk van gebied 1 naar 2 of 3 zetten.
en dat via een sneltoets in een cel automatisch 7,25 wordt ingevuld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met een dubbelklik eenvoudig genoeg?

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
 Target.Value = IIf(Target.Value = "", 7.25, "")
 Cancel = True
End Sub

Met een dubbelklik eenvoudig genoeg?

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
 Target.Value = IIf(Target.Value = "", 7.25, "")
 Cancel = True
End Sub

Harry,

Ten eerste bedankt voor je reactie.

Bij dubbelklik verdwijnt 7,25. Dat is een begin :-) Maar hoe vul ik net zo makkelijk aan een lege cel 7,25 in?

De dubbelklik actie was ook mijn idee maar uit zijn relaas bereep ik iets anders.
Dubbelklik eens achter een naam in een kolom waar een gebied boven staat:
Bekijk bijlage 311767

Hallo edmoor,

Ja dit is geweldig :)
Hopelijk krijg ik dit op het werk in ons bestand werkend!

Geweldig bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Ronald

Harry,
Maar hoe vul ik net zo makkelijk aan een lege cel 7,25 in?

Nog een keer dubbelklikken!

Ps. Het is waarschijnlijk al opgelost, maar ik zou in de code van @edmoor nog een 'Cancel = true' zetten.

Nog een keer dubbelklikken!

Ps. Het is waarschijnlijk al opgelost, maar ik zou in de code van @edmoor nog een 'Cancel = true' zetten.

Wat is het resultaat van dat aan de code toevoegen?
en moet ik dat gewoon achteraan de code toevoegen of eronder zetten? *Heb totaal nog geen ervaring met macro's/code's ;-)

1). Het voordeel is dat de cursor niet knippert in de cel en je geen Enter hoeft te drukken of een selectionchange hoef te doen.
2). Boven 'End Sub' zoals aangegeven in mijn code.

Het zorgt ervoor dat een cel waarin je dubbelklikt niet in edit mode komt.
Maar om 1 of andere reden doet 'ie dat hier nu ook al niet.
Dat is vreemd want ik ben het wel met Harry eens.

Dat was mijn idee ook al edmoor, dat ie dat nu ook niet deed met jou code.
Maar voor de zekerheid kan ik het dus beter wel toevoegen ?

Hier komt de cursor in de cel in het bestand van @edmoor.

Even voor de duidelijkheid, ik moet van de 7, 25 nog wel bijv 6,25 kunnen maken. Dus hij moet wel editeerbaar blijven :)

Dat is handmatig werk, dus geen probleem met Cancel op true.

Oké, ik begrijp eerlijk gezegd nog niet helemaal wat cancel=true doet. Maar ik probeer het maandag wel s met en zonder om te kijken of ik het zie.

In ieder geval ontzettend bedankt! Dit maakt het een stuk makkelijker en minder fout gevoelig.

Het zorgt ervoor dat na de dubbelklik de cursor niet in de cel staat te knipperen.

Test het vooral in een nieuw bestand als het niet knippert in die van @edmoor.
Succes.

Ik heb het zojuist nog even getest. Ik zie het verschil van cancel=true.
Echter zie ik het voordeel hierin niet, als ik de 7,25 wil veranderen moet ik de cel eerst deleten en opnieuw invoeren. Zonder kan ik hem meteen aanpassen.

Daarnaast voegde ik als test een extra rij toe voor de rij 'vrij", ik kan de 7,25 dan alleen nog verplaatsen naar die toegevoegde rij en niet meer naar "vrij". Hoe zorg ik ervoor dat ik na het toevoegen van een rij nog wel kan?

Met de code die ik plaatste valt ook de kolom "vrij" in het bereik.
Plaats dus eens je document zoals deze nu is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan