Socket A eindelijk vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Het is lang geleden maar ik heb jullie hulp toch weer eens nodig:thumb:

Ik zou graag 1 van mijn systemen willen vervangen vanwege uitval van bepaalde componenten.

De pc gaat gebruikt worden voor lichte video/audio bewerking,games(farcry call of duty2 etc.),office en internet.

Het betreffende systeem is:

*Asus A7N8X-XE.
*Athlon XP 3200+.
*Club3d Geforce 6600GT 128mb.
*2 x 512MB pc3200.
*Maxtor Sata 70GB (8mb 7200rpm).
*NEC DVD brander.
*Nexus breeze kast.

Het moederbord is eigenlijk nog nooit 100% geweest maar nu is ook de audiochip uitgevallen.Het geheugen geeft de laatste tijd steeds meer systeemfouten en blauwe schermen en de harddisk doet steeds vaker een schijfcontrole bij het opstarten.

Ik heb al een aantal componenten uitgezocht maar ik heb nog wat problemen met de videokaart,geheugen en het moederbord.

HET BUDGET BEDRAAGT € 600(eventueel op te rekken tot € 700)

*ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP.(€ 90).
*AMD Athlon 64-X2-3800+ (AM2).(€ 76).
*Asus Radeon X1600 Pro Silent 512MB DDR2.(€ 93).
*2 x Twinmos 1024MB DDR2 PC6400 800MHz CL5.(€ 110).
*Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda.(€ 62).
*AOpen QF50D + 350W voeding.(€ 47).
*NEC AD-7170S 18x (SATA, Dual-layer, Labelflash, Zwart).(€ 31).

Totaal € 509

De harde schijf is niet geheel noodzakelijk omdat ik nog wel een aantal externe SataII schijven heb draaien die ik eventueel zou kunnen demonteren.

Dan blijft er dus € 153 over voor eventuele aanpassingen aan moederbord,geheugen en videokaart.

Het moederbord:
Ik zat in eerste instantie te kijken naar een ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP,totdat ik erg slechte dingen las over de stabiliteit en over de onboard geluidschip.
Ik ben nu ook niet zeker meer over welk chipset ik nou eigenlijk beter zou kunnen gebruiken Nforce of crossfire??

Mijn eisen voor een moederbord(ATX AM2) zijn:minimaal 4x SataII,goede onboard audio,USB2.0,goed stabiel chipset(Nforce of crossfire).

De videokaart(max. €150):
Mijn keuze - Asus Radeon X1600 Pro Silent 512MB DDR2
Ik zou wel graag een kaart hebben die mijn huidige 6600GT evenaart of nog liever,overtreft.

Ik zat zelf te denken aan een ATI vanwege de recente overname door AMD en dus ook de ontwikkeling/samenwerking van drivers.Ook het feit dat het een silent uitvoering betreft spreekt mij wel aan.Maar mischien heeft Nvidia wel betere kaarten in dit segment.

Geheugen:
Ik had gekozen voor 2x 1GB pc6400 cl5 van twinmos,wat ik echter niet begrijp is het prijs verschil met andere merken.Die zijn zo €80 duurder met 2GB.Waar ligt dat aan?

En is CL5(wat het ook moge betekenen) wel geschikt voor mijn processor en moederbord??

Ik zou nu van jullie graag willen weten of er dingen zijn die beter bij elkaar passen of wellicht echt anders MOETEN.

Ik hoor het graag van jullie:)

B.Jager

Ik zou sowieso een zwaardere voeding nemen, 350W gaat dat niet of nauwelijks trekken, zeker niet met die videokaart

idd 350 watt is te weinig je kan het nu nog vervange :)
En als je bang ben dat het Onboard geluid de geest gaat geven en je nog geld over hebt , neem je tog een PCI geluidskaart Extra :)
Verder is miss 2 Gb geheugen een goed idee ;) niet dat ik weet wat je allemaal doet,
maat toch als je miss ooit vista neemt, :D

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIE8M

wat betreft de CL 5, dat zijn de klokcyclonen van het RAM, dus de Timings, 4 Timings per keer is het dan, meer timings sneller geheugen dit geheugen heeft CL12 het hoogst is CL15,

Ookal betweifel ik hoeveel het is, er staat CL5 5-5-12, t zal dan wel 5 zijn fsow :P

Maarja dus ''andere voeding'' ''miss extra geluidskaart'' en miss ''2 Gb geheugen'' :D |

en dan heel misschien nog een andere videokaart :P http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JAXS4I

Die zal net ff sneller zijn als de 1600 :P

idd 350 watt is te weinig je kan het nu nog vervange :)
En als je bang ben dat het Onboard geluid de geest gaat geven en je nog geld over hebt , neem je tog een PCI geluidskaart Extra :)
Verder is miss 2 Gb geheugen een goed idee ;) niet dat ik weet wat je allemaal doet,
maat toch als je miss ooit vista neemt, :D

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIE8M

wat betreft de CL 5, dat zijn de klokcyclonen van het RAM, dus de Timings, 4 Timings per keer is het dan, meer timings sneller geheugen dit geheugen heeft CL12 het hoogst is CL15,

Ookal betweifel ik hoeveel het is, er staat CL5 5-5-12, t zal dan wel 5 zijn fsow :P

Maarja dus ''andere voeding'' ''miss extra geluidskaart'' en miss ''2 Gb geheugen'' :D |

en dan heel misschien nog een andere videokaart :P http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JAXS4I

Die zal net ff sneller zijn als de 1600 :P
Die 2GB had ik al gekozen ;) ,ik vond het alleen vreemd dat het € 80 goedkoper was dan elk ander merk.

De voeding ga ik dus zeker vervangen,ook al was het maar vanwege de kleine fan.Ik heb liever eentje met een 120mm zodat er nog net wat meer lucht wordt afgezogen.

ik zou toch voor wat better geheugen gaan dan de value twinmos

Laatst bewerkt:
De voeding word waarschijnlijk een Antec.
Het geheugen ben ik nog niet helemaal uit,maar overklocken is er zeker niet bij,het moet gewoon stabiel zijn op de maximale bussnelheid van de processor.

Maar nog even over het moederbord:

Ik lees steeds meer slechte dingen over de M2N-E,erg brakke audiochips en het gebruik van een on-officiële southbridge.

Terwijl nvidia in het verleden toch wel goede onboard audio had.Ik denk dus dat het bord ook afvalt

Laatst bewerkt:
Als je niet gaat overklokken, is PC5300 geheugen snel genoeg, geeft misschien weer wat ruimte voor beter/meer geheugen...

En misschien is dit dan ook wel een interessante aanbieding:

Compleet systeem met o.a.
AMD Athlon64 X2 4200+
2GB DDR2 geheugen
320GB HDD
DVDR/RW
X1650Pro 256MB PCI-Ex
+ de rest voor 629,- euro bij computerland

http://www.computerland.nl/

En misschien is dit dan ook wel een interessante aanbieding:

Compleet systeem met o.a.
AMD Athlon64 X2 4200+
2GB DDR2 geheugen
320GB HDD
DVDR/RW
X1650Pro 256MB PCI-Ex
+ de rest voor 629,- euro bij computerland

http://www.computerland.nl/

idd. een leuke aanbieding,Ik zie alleen even niet wat voor mobo en HD er worden gebruikt.

Hebben jullie ook verstand van de verschillende chipsets op AM2

VIA K8T890
Nforce 430
Nforce 500
Nforce 550
Nforce 570
Crossfire 580X
Crossfire 3200

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Laatst bewerkt:
Ik ga waarschijnlijk toch voor een MSI K9N neo met een AMD Athlon 64 X2 4200+

Het mobo heeft een FSB van 800MHz en de CPU een FSB van 400MHz.......wat voor type geheugen zou ik hier bij moeten doen??

Ik neem aan dat de FSB van de CPU in dual channel verdubbeld naar 800MHz en dat ik dan dus het beste uit ben met pc6400 of zie ik dat verkeerd?...(omdat mrmusic mij pc5300 aan raadde)

Misschien is dit dan nog een interessante aanbieding voor je:

AMD Athlon 64 X2 4600+, 2.4GHz, 1MB, AM2, 65W, Box

124,- euro!

www. informatique.nl

"Het mobo heeft een FSB van 800MHz en de CPU een FSB van 400MHz.......wat voor type geheugen zou ik hier bij moeten doen??

Ik neem aan dat de FSB van de CPU in dual channel verdubbeld naar 800MHz en dat ik dan dus het beste uit ben met pc6400 of zie ik dat verkeerd?...(omdat mrmusic mij pc5300 aan raadde)"

kan iemand mij uitsluitsel geven over het type geheugen?

Frontside bus en geheugen snelheid staan los van elkaar.
Je bord ondersteund 533/667/800 geheugen (klik), dus je kunt genoegen nemen met wat mrmusic zegt.
Een kwestie van prijs/prestatie verhouding, het verschil in snelheden zal niet écht merkbaar zijn misschien, een kwestie of je dat extra geld er voor neer wilt tellen.

hoe goedkoper hoe beter toch:D .Ik lees ook veel over compatibiliteitsproblemen met 800mhz geheugen,dus ik ga gewoon voor het aangeraden geheugen.

Ik ga nog even het een en ander uitpluizen en dan hoop ik de computer dit weekend te kunnen bestellen:)

thanks voor de hulp:thumb:

Het is geworden:

*AMD athlon 64 x2 3800+.
*MSI K9N neo.
*corsair 2x 1gb ddr2 pc5400.
*sapphire radeon X1950pro.
*WD SATAII 250GB HD 16mb buffer.
*NEC ND-7173S SATA DVD brander.
*AOpen QF50D zwart/zilver.

En binnen mijn budget (€540)

Status
Niet open voor verdere reacties.