Software in configuratiescherm verwijderen als dit niet meer wil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nodakear

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2010
Berichten
184
Hoi,

Ik heb een stukkie software in me softwarelijst staan bij configuratiescherm dat niet meer weg wil. Als ik er op klik en verwijderen druk dan zegt ie dat er een onderdeel mist dat vereist is voor dat programma er niet is en wil ie niet verwijderd worden. Nu heb ik online al gezocht naar hoe je dat kan verwijderen uit de lijst en iedereen komt met een oplossing als, gebruik dit of dat programma om het weg te halen. Allemaal heel leuk en aardig maar is er niet een manier in windows zelf zonder teveel poespas om het item uit de lijst te verwijderen zonder het installeren van vage software ervoor?

Ik kan mij namenlijk een keer herinneren dat ik een optie zag, verwijder uit de lijst, toen het programma niet wou uninstallen. Toen kon ik het zo uit de lijst krijgen. Waar is die optie? Was dat in VISTA? En waarom zit dat niet in XP? Kan ik zoiets in XP aanzetten? Gelieve een antwoord te geven hoe te verwijderen zonder mij naar andere programmas te verwijzen die het voor mij zouden moeten doen en die ik weer moet leren om mee om te gaan. Ik doe het liever zelf zodat ik weet wat ik doe.

Bij voorbaat dank voor reacties
 
Installeer het betreffende progje eerst nog een keer volledig in dezelfde path en probeer het dan nogeens te verwijderen
 
Ok, ik bedoelde dus een verwijderings optie, ik weet niet eens hoe ik het proggy de eerste keer geinstallerd heb. Ik weet niet eens waarom ik het heb want ik heb een creative geluidskaart en dit is iets voor geluid en hij zegt dat de hardware ervoor niet op mijn computer aanwezig is. Daarom wil ik het weg maar omdat het hardware ervoor er niet is, wil het niet uninstallen. Echt een suf ding.

Vandaar dat ik het wil verwijderen uit de lijst met een simpele "Haal dit uit de lijst weg" knop/functie. Ik heb namenlijk de map handmatig al verwijderd. Nu wil ik dit uit de lijst. Met Ccleaner heb ik het al uit het register gehaald maar ik krijg het niet uit de lijst. (ccleaner is dus het enige opschonings proggy dat ik vertrouw en gebruik)
 
Installeer het betreffende progje eerst nog een keer volledig in dezelfde path en probeer het dan nogeens te verwijderen

Dit is een zeer goede oplossing, wat ook vaak werkt.

Werkt dit echter niet, probeer dan het volgende.

Installeer Ccleaner (absoluut veilig programma, wat je computer opschoont. Wordt veel gebruikt)

Ga nu naar de map program files, verwijder het programma daar.
Als je nu naar software gaat zie je dat het programma nog tussen de lijst staat.
Als je in Ccleaner naar register gaat, en hem laat zoeken op fouten staat er als het goed is een fout van het programma, als het goed is ... fout met entry van.... enz.
Als je die sleutel verwijderd met Ccleaner dan is Meestal het probleem opgelost en is het uit de software lijst weg.

!!!Waarschuwing!!!
: maak wel eerst een back-up van je register daar vraagt het programma automatisch om. Kan namelijk gevaarlijk zijn in je register.

Succes ermee, en voorzichtig. Probeer eerst wat bovenstaande aanraad!
 
Quote:
Origineel gepost door mrmusic
Installeer het betreffende progje eerst nog een keer volledig in dezelfde path en probeer het dan nogeens te verwijderen

Dit is een zeer goede oplossing, wat ook vaak werkt.

Werkt dit echter niet, probeer dan het volgende.

Installeer Ccleaner (absoluut veilig programma, wat je computer opschoont. Wordt veel gebruikt)

Ga nu naar de map program files, verwijder het programma daar.
Als je nu naar software gaat zie je dat het programma nog tussen de lijst staat.
Als je in Ccleaner naar register gaat, en hem laat zoeken op fouten staat er als het goed is een fout van het programma, als het goed is ... fout met entry van.... enz.
Als je die sleutel verwijderd met Ccleaner dan is Meestal het probleem opgelost en is het uit de software lijst weg.

!!!Waarschuwing!!!: maak wel eerst een back-up van je register daar vraagt het programma automatisch om. Kan namelijk gevaarlijk zijn in je register.

Succes ermee, en voorzichtig. Probeer eerst wat bovenstaande aanraad!




(Ik weet niet wat de quote commando is dus vandaar ff zo)
Niet kwaad bedoeld hoor, maareh..... lezen jullie wel? Ik heb al gezegd dat ik het programma niet kan herinstalleren omdat ik niet eens weet hoe het in vredesnaam op mijn PC komt, dus die optie valt al af, plus ik zoek niet naar die oplossing.

Ten tweede, ik heb ook al geschreven dat ik het programma ook al verwijderd heb uit het map waar het was geinstalleerd, dat stond onder program files EN dat ik daarna met Ccleaner mijn register al had opgeschoond en dat het nog steeds in mijn software lijst staat daarna.

Ik zoek naar een knop die mij het betreffende item in de software lijst eruit haalt, en dan bedoel ik niet de verwijder knop die er al staat want dan wil die uninstallen en dat wil die dus niet doen. Ik heb ergens (en waarschijnlijk was dat bij VISTA op me laptop maar daar heb ik nu WIN 7 staan en die heeft het niet meer) een knopje gezien waar stond, het programma uit de lijst verwijderen omdat uninstall niet werkt. Zoiets wil ik graag voor win XP zien, of eventueel met wat andere omgoochelingen een handeling doen in windows zelf waardoor dat programma uit de lijst gehaald wordt zonder dat ik nog weer een programma hoef te downloaden, want Ccleaner doet het duidelijk dus niet.

Mijn vraag dus, Is er zo'n handeling C.Q. knop waarmee ik dat kan doen, ja, nee, of weet ik niet?

Als je het niet weet mag je dat dus ook zeggen want dan weet ik waar ik aan toe ben, namenlijk wel zo'n programmatje downloaden. Ik doe zoiets niet graag wegens mogelijke virussen en trojans of wat dan ook vandaar dat ik wil weten of dit in windows zelf kan om zo het risico op aanvallen te verkleinen.

Bij voorbaat alvast weer bedankt voor enige hulp die licht op deze zaak kan werpen ^^
 
Laatst bewerkt:
Echt niemand die iets zinnigs kan zeggen hierover? Of me kan vertellen dat dat wat ik wil niet mogelijk is? Als die programmas het kunnen dan moet het toch ook handmatig zelf te doen zijn?
 
Quick and dirty: Installeer inderdaad CCleaner (bij de installatiekeuze alleen de bovenste 2 vinkjes laten staan), en start het programma.
Klik op Gereedschap aan de linkerkant, klik op het programma in de lijst in het middenscherm dat je kwijt wilt, en klik aan de rechterkant op "Waarde verwijderen".

Dit is dus niet hetzelfde als deïnstallatie: Het 'verwijderde' programma komt gewoon niet meer voor in de lijst met te verwijderen programma's, en het lijkt me dat dat is wat je nu wilt.

Succes,

Tijs.
 
Aha, bedankt. Die optie bij Ccleaner kende ik nog niet. Ik gebruikte gewoon opschonen en register opschonen en dacht dat dat het was.

Dan gebruik ik ccleaner ervoor. Maar dat brengt mij toch nog op een volgende vraag. Als ccleaner het eruit kan halen, dat kan toch alleen als er een functie voor is in windows die aangestuurd wordt door ccleaner dan? Of is dat een functie die ccleaner toevoegd die windows toch niet van zichzelf heeft?

Ik ben namenlijk een typ die graag wil weten hoe je zelf dingen doet en aanpast in windows zodat ik echt zelf volledig beheer heb over windows ipv dat andere programmas of windows het voor mij doen. Noem me een control freak :p
 
CCleaner leest (net als Configuratiescherm -> Software) gewoon een registry-sleutel (met subsleutels) bij de presentatie van de te verwijderen programma's. CCleaner verwijdert dan de registry-subsleutel die hoort bij het programma waarbij je "Waarde verwijderen" kiest.

Het Configuratiescherm -> Software ding doet je de suggestie om de 'waarde' uit de lijst te verwijderen alléén als de uninstall-string (=aanroep om het programma te kunnen verwijderen) niet meer in de registry staat, denk ik, danwel dat het programma dat de deïnstallatie moet doen niet meer aanwezig is op het systeem..
CCleaner biedt je dus een extra mogelijkheid t.o.v. de standaard deïnstallatiemethodes die Windows biedt.

Als je vraag hiermee beantwoord is, graag even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.
 
Ik denk dat me vraag zo onderhand wel opgelost is maar wil toch even opmerken dat windows van zichzelf niet de optie heeft om de software uit de lijst te halen als het programma niet meer wil uninstallen. Blijkbaar ben ik daar dan toch andere programmas voor nodig maar gelukkig wil dat met ccleaner en das een programma die ik vertrouw.

Ik denk dat als ik het handmatig wil doen ik via het register zoiets moet verwijderen en das me net ff teveel handelingen, dan is ccleaner handiger.

Bedankt allemaal voor de hulp.
 
Voor je beeldvorming: Kijk eens in de registry:
Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall

Daaronder slaat in een eigen subsleutel elke applicatie die zich in Configuratiescherm -> Software wil melden (o.a.) zijn UninstallString waardes op. Zowel CCleaner als Configuratiescherm -> Software halen dáár hun informatie vandaan.

Als 'control freak' wilde je dat misschien wel weten. ;)

Tijs.
 
Ja idd, dat was wat ik wou weten en onderhand idd zelf al bedacht had (Alleen niet welke sleutel ze onder stonden hehe bedankt ^^) Maar goed om te weten welke sleutel het is waar geinstalleerde programmas staan. Mocht Ccleaner ooit stoppen met werken en uitgebracht worden dan kan ik het zelf doen :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan