Software voor het taggen en zoeken van foto's gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

jscholtens

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2008
Beste Helpmij,

Ik ben op zoek naar software (het liefst freeware) waarmee ik foto's van tags of labels kan voorzien en vervolgens op deze tags of labels kan zoeken. Er bestaan erg veel van dit soort programma's, maar ik ben er tot nu toe niet één tegengekomen die voorziet in subtractief zoeken. Oftewel: ik heb aan een aantal foto's de tag winter toegevoegd en de tag boom. Ik wil nu alle foto's met bomen in de winter zien. De software die ik tot nu toe uitgeprobeerd heb laat dan alle foto's met bomen zien én alle foto's uit de winter (die zoeken dus additief). Ja, daar schiet ik niks mee op. Dit is het geval bij Windows eigen label voorziening, Adobe Bridge, Picassa en nog allerlei andere foto software. Het mag heel basic software zijn. Ik ben door ideeën heen voor google zoekopdrachten. Iemand hier die me kan helpen?

Alvast bedankt!

Groeten

ik gebruik het programma Adobe BridgeEr zijn verschillende oplossingen mogelijk:
Stel dat je foto's hebt met de tags 'bomen', 'winter', 'zomer'
1. via bewerken > zoeken
trefwoorden bevat 'bomen'
trefwoorden bevat niet 'zomer'
Afstemmen: als aan alle criteria is voldaan
dan krijg je als resultaat enkel de foto's met trefwoorden 'mensen' en 'winter'

2. via de filter
in het deelvenster filter vink je het woordje 'winter' aan, dan worden alle foto's die het trefwoord 'winter' bevatten aangeduid

Dit was eigenlijk makkelijk. Complexer wordt het wanneer je enkel via de filter een 'subtractieve' bevraging wil doen:
Stel dat je bij filter 'bomen' aangevinkt zou hebben, dan toont hij alle foto's die als trefwoord 'bomen' heeft waarvan enkele het trefwoord 'winter' hebben, andere het trefwoord 'zomer'. Dan doe je het volgende:
1.in het inhoudsvenster selecteer je de gevonden foto's (ctrl-a)
2.je vinkt het filter 'bomen' uit
3.het is mogelijk dat er in het inhoudsvenster nu meerdere foto's verschijnen, je selectie blijft bewaard
4.dan vink je 'winter' aan in het deelvenster filter
5.er wordt een subselectie gemaakt van de geselecteerde foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan