Software voor vinden weinig-gebruikte mappen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomaszz85

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2010
Beste leden

Ik ga m'n computer opschonen door een groot deel te archiveren op harde schijven die ik vervolgens loskoppel en in de kast leg.

Bestaat er een programma om te zien welke mappen en bestanden zelden tot nooit zijn gebruikt of geopend?
Dat zou de selectie een stuk makkelijker maken.

Bedankt!

Zal vast wel, maar ik ken de software niet.
Reden dat ik toch reageer op je vraag is het volgende:

Letterlijk begrijp ik wat je vraagt, maar de context snap ik niet:
Als jij gaat opschonen, dan wil je dus een aantal dingen die je niet kwijt wil, zoals bijv. foto's, oude (Word)documenten, films (?), muziek etc. etc. elders gaan parkeren? Veel andere dingen kan ik mij niet voorstellen, want Windows files -inc. de in de map Program Files etc. etc.- zittende bestanden, kan en mag je niet verwijderen / verplaatsen naar externe disks.

Terug naar mijn vraag : je weet (neem ik tenminste aan) zelf toch wel redelijk goed hoe vaak je de foto's, muziek, film, documentbestanden etc. etc. die allemaal op de hdd staan, bekijkt? Daar heb je toch geen software voor nodig (om te bepalen wanneer je voor het laatst een fotomap hebt geopend)?

Volgens mij is het redelijk simpel : als jij 20 gig aan foto's op de hdd hebt staan en het is 4 maanden geleden dat je voor het laatst een foto hebt bekeken, dan verplaats je inhoud van de map simpelweg naar een externe disk. Kijk je dagelijks of wekelijks naar foto's, luister je dagelijks naar muziekbestanden, dan moeten ze niet verplaatst worden.

Wellicht snap ik (de context van) je vraag niet?

Laatst bewerkt:
Als de schijf waar je bestanden nu op staan NTFS is geformatteerd dan kun je dit achterhalen. NTFS slaat namelijk een last used time stamp op. De exacte DOS commando's ben ik even kwijt.

Net als bij backup geld dat een enkele kopie op een fysieke schijf, net zo goed is als geen backup.

Zal vast wel, maar ik ken de software niet.
Reden dat ik toch reageer op je vraag is het volgende:

Letterlijk begrijp ik wat je vraagt, maar de context snap ik niet:
Als jij gaat opschonen, dan wil je dus een aantal dingen die je niet kwijt wil, zoals bijv. foto's, oude (Word)documenten, films (?), muziek etc. etc. elders gaan parkeren? Veel andere dingen kan ik mij niet voorstellen, want Windows files -inc. de in de map Program Files etc. etc.- zittende bestanden, kan en mag je niet verwijderen / verplaatsen naar externe disks.

Terug naar mijn vraag : je weet (neem ik tenminste aan) zelf toch wel redelijk goed hoe vaak je de foto's, muziek, film, documentbestanden etc. etc. die allemaal op de hdd staan, bekijkt? Daar heb je toch geen software voor nodig (om te bepalen wanneer je voor het laatst een fotomap hebt geopend)?

Volgens mij is het redelijk simpel : als jij 20 gig aan foto's op de hdd hebt staan en het is 4 maanden geleden dat je voor het laatst een foto hebt bekeken, dan verplaats je inhoud van de map simpelweg naar een externe disk. Kijk je dagelijks of wekelijks naar foto's, luister je dagelijks naar muziekbestanden, dan moeten ze niet verplaatst worden.

Wellicht snap ik (de context van) je vraag niet?

Hoi! Bedankt voor je... verwarring.
1. Natuurlijk snap ik dat je program files etc niet moet verwijderen.
2. Je zegt het zelf. Ik weet redelijk wat ik vaak gebruik en niet. Maar in al die honderden mappen en bestanden wil ik die projecten ontdekken waarvan ik denk dat die nog actueel zijn, terwijl ze dat in feite niet meer zijn.
Net als je zolder opruimen; dan zou het handig zijn om te weten wanneer je een bepaald voorwerp bizar weinig heb gebruikt, en als laatst heel lang geleden. Die ongekleurde informatie helpt.

Laatst bewerkt:
Als de schijf waar je bestanden nu op staan NTFS is geformatteerd dan kun je dit achterhalen. NTFS slaat namelijk een last used time stamp op. De exacte DOS commando's ben ik even kwijt.

Net als bij backup geld dat een enkele kopie op een fysieke schijf, net zo goed is als geen backup.

Dat klinkt goed. En dat van de backup, dat snap ik.

@RogerS:
je bedoelt dit? DIR /TA

TA = Sorteer op laatst benaderd.

Dank Edmoor. DIR /TA toont wel de last access time, maar sorteert niet. Zou je eventueel met Excel/Calc kunnen oplossen als een tweede stap.

Precies! :)

Maar DIR /TA /OD sorteert op de datum.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan