soldeerbout...

Status
Niet open voor verdere reacties.

wdekreij

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Hallo,

ik wil gaan beginnen met het oefenen van printplaatjes maken enzo (ik heb wel eens met soldeerbout op school gewerkt maar dat was alles) en nu wil ik dus een soldeerbout kopen..

Waar moet ik op letten?

En kan ik ook een (redelijk) goedkope soldeerbout kopen?

Laatst bewerkt:
Printplaatjes zal je niet kunnen maken met een soldeerbout.. Enkel de componenten erop solderen.

Afgezien van dat.. Ik zou een 'middenmaat' nemen. Dus niet de dure modellen, maar ook niet de goedkope prullen. Ik moei me verder niet in de discussie aangezien ik niet echt een kenner ben.

Koop een niet al te grove, en één met een dunne punt. Voor de rest maakt het niet zo veel uit denk ik.

Soldeerboutje van 15 Watt of 25 Watt.

Recent heb ik een set gekocht bij de BoerenBond CHV voor € 12,-- in de aanbieding:
boutje 25 Watt
grote snelle bout -pistool- van 100 Watt
tangetjes
vashoudertje
loep
schroevedraaiers
tinzuigertje.

kijk eens bij de Kijkshop

:cool:

Tip koop geen "pistol" dat is erg irri solderen

en ik zal als ik jou was een 15 Watt kopen anders
worden je componenten te warm en heb je kans dat ze kapot gaan voordat je hebt kunnen laten werken

wat is zon "pistol" dan?

en is dat idd aan te raden, om geen 25 watt te nemen?

een soldeerpistool is een soldeerbout met de handgreep die er uitziet als een.... pistool. nadeel is dat het best wel zwaar is na een tijdje vasthouden en dat je soms moeeilijk bij kleine componenten kan komen. als je toch naar de winkel gaat, kijk dan of je een middelmaat boutje kan krijgen waarbij je de temperatuur kan regelen met een draaiknop. de bout zit dan met een kabel vast aan een soort basisstation.

Ik heb zelf drie verschillende soldeerbouten;
1 voor het groffe werk, 1 voor het middelmatige werk en 1 voor het fijne tot zeer fijne werk.
Gebruik voor het solderen op een printplaat een soldeerbout met weinig vermogen en een fijne punt.
Let er ook op bij aankoop dat deze lekker in de hand ligt, je zult tenslotte op punten moeten gaan solderen waar meerdere soldeerpunten dicht op elkaar liggen.
Ga voor kwaliteit i.p.v. goedkoop en ga naar een winkel met verstand van zaken zodat je je goed laat voorlichten, ook over de diverse soorten soldeer die er zijn.
Voor het solderen op een printplaat heb je idd een bout nodig met weinig vermogen zodat je de diverse onderdelen niet kapot brand.
Probeer dan ook tijdens het solderen de tijd van verhitting zo kort mogelijk te houden en wat ik ook sommige mensen zie doen; Niet blazen! om zgn het soldeer sneller te laten stollen, je blaast alleen maar lucht in de soldeer en maakt deze daardoor bros.

Hallo

Enkele goede merken niet geregelde temp. : Weller en Ersa.

Neem een boutje van +/- 30W , zo kun je zowel het fijne en iets grovere werk aan.

Iets duurdere oplossing is een temp. geregelde bout , dee zijn meestal 50 W , maar de temp. is instelbaar/gregeld.

Indien je aan schakelingen soldeert , dient de bout geaard te zijn (maar dit lijkt mij logisch)

Neem ook soldeertin die goed vloeit , niet het goedkopere "brol" ,dit zal u veel mislukkingen besparen.

Gezondheidstip : De soldeerrook bevat lood/tin , ik hou altijd gedurende die periode mijn adem in , kwestie van niet te veel smeerlapperij binnen te krijgen

Peter

Geplaatst door VDK_P
Indien je aan schakelingen soldeert , dient de bout geaard te zijn (maar dit lijkt mij logisch)

Dit hoeft niet hoor, ik heb een zeer goed soldeerstation die ik eventueel via een extra kabeltje kan aarden, maar dat is alleen nodig als je met ESD-gevoelige onderdelen werkt. Voor het huis/tuin en keuken werk is het aarden dus niet nodig.

Hallo

Nee , voor enkele draadjes aan elkaar te solderen , hoeft de bout in theorie niet geaard te zijn .....

Maar mits de vraagsteller zegt dat hij aan printjes wil gaan solderen , veronderstel ik dat er meer dan een weerstand , condensator of draadje op zal zitten....

Er zal waarschijnlijk ook ooit mee aan een p.c. worden gesoldeert.

Indien de solderbout ooit een verlies vertoont , en niet geaard is , dan zijn alle i.c.'s , transistors , etc...wel degelijk BYE ...BYE... (verlies op een soldeerbout is niet denkbeeldig , heb het zelf meegemaakt , en ik maar zoeken naar oorzaak defekte componenten ...)

Vandaar dat ik het nog steeds logisch vindt dat een soldeerbout geaard is ....(ook persoonlijke veiligheid)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan