• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Solver Help

Status
Niet open voor verdere reacties.

jona25

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2019
Beste mensen,

Een vraag over solver:

Wanneer ik solver gebruik kan ik wel 1 bepaalde cel oplossen, maar dit moet ik dan handmatig voor elke volgende kolom doen (zie bijgevoegde bestand - Model 1 Tab). Dit kost teveel tijd aangezien ik meer dan 7000 bedrijven onderzoek.

Settings in excel solver voor 1e kolom:

Set Objective: cell B46
Value Of: B43
By changing cell: B39

Dit levert een oplossing op (bij de meeste cellen), maar hoe kan ik ditzelfde in één keer bereiken voor C39, D39, E39 etc.

Alvast Bedankt!

Groeten Jonathan

Bijlagen

Lekker voorbeeldbestand met al die fouten.

Zet er een macro omheen
Code:
Sub VenA()
  For Each cl In Rows(46).SpecialCells(-4123)
    Solverok cl.Address, 3, cl.Offset(-3).Value, cl.Offset(-7).Address, 1, "GRG Nonlinear"
    SolverSolve True
  Next cl
End Sub

Laatst bewerkt:
het is niet oplosser (solver) maar doelzoeken (Goalseek)
Code:
Sub VenA()
   For Each c1 In Rows(46).SpecialCells(-4123)
      If IsNumeric(c1.Offset(-3)) Then c1.GoalSeek Goal:=c1.Offset(-3).Value, ChangingCell:=c1.Offset(-7)
   Next
End Sub

@cow18,
Zowel Solver als Goalseek gebruik ik nagenoeg nooit. Aangezien ik nog steeds niet te oud ben om wat te leren wat is het verschil tussen deze 2, los van de extra voorwaarden die je in de Solver kan opnemen? Ik zou verwachten dat jouw macro dezelfde uitkomsten zou geven als die van mij maar dat is niet het geval.

Een beetje zoeken op het www geeft ook niet echt een antwoord.
Differences between Solver and Goal Seek
1) Solver can solve formulas (or equations) which use several variables whereas Goal Seek can only be used with a single variable
2) Solver will allow you to vary the values in up to 200 cells whereas Goal Seek only allows you to vary the value in one cell.
3) It is possible to save one (or more) models with Solver.
4) Solver allows you to add constraints that must be true for the solution to be valid.
5) Solver can be used to find the value of the variables that give a formula a maximum or minimum value as well as a specifc value.

Lekker voorbeeldbestand met al die fouten.

Zet er een macro omheen
Code:
Sub VenA()
  For Each cl In Rows(46).SpecialCells(-4123)
    Solverok cl.Address, 3, cl.Offset(-3).Value, cl.Offset(-7).Address, 1, "GRG Nonlinear"
    SolverSolve True
  Next cl
End Sub

Dankjewel!
Maar er staat nu:
Compile Error: sub or function not defined.
Wat kan ik doen?

het is niet oplosser (solver) maar doelzoeken (Goalseek)
Code:
Sub VenA()
   For Each c1 In Rows(46).SpecialCells(-4123)
      If IsNumeric(c1.Offset(-3)) Then c1.GoalSeek Goal:=c1.Offset(-3).Value, ChangingCell:=c1.Offset(-7)
   Next
End Sub

Hi!
Bedankt voor je code!
Maar er staat als ik het uitvoer;
"No cells were found'
Wat kan ik doen?

Stoppen met onnodig quoten om te beginnen.
Even Solver aanvvinken in de references van het VBA project zal wel helpen.

Dankjewel! zoals je ziet ben ik een beginner...
En: als ik de macro run, staat er:
Compile error:
sub or function not defined..
wat kan ik hieraan doen?
Sorry voor de vele vragen!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan