• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Solver met formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter FzY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

FzY

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2007
Hallo,

Ik heb een probleem met excel.
Ik heb een klein tabelletje met resultaten daarbij heb ik een formule (Gompertz vergelijking) en ik wil graag daarvan de best fit berekenen met solver functie. Echter weet ik niet precies hoe ik nou die formulie in moet voeren bij Solver.

Het doel is om in 1 grafiek, de waardes van mijn metingen te zetten en een lijn van de best-fit waardes. Daarnaast wil ik de gefitte waardes van K en alpha weten.

Ik vraag jullie natuurlijk niet om dit voor mij te doen maar ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik die formule kan invoeren bij de Solver function.

Heel erg bedanktBekijk bijlage probleem.xlsBekijk bijlage probleem.xls

Ik zie nu dat ik een eerdere versie heb toegevoegd bij de post. Hieronder is te zien waar ik vast loop.
De lijn in de grafiek hoort geen rechte lijn te zijn dus ik denk dat ik ergens bij de formule een fout heb gemaakt, hopelijk kan iemand me helpen.

mvg,

Bekijk bijlage probleem_nog_steeds.xls

maak k en alpha b.v. 1 voordat je gaat oplossen, het kan zijn dat je met deze waardes moet spelen, omdat het algorithme de neiging heeft om steeds naar de verkeerde oplossing toe te werken (vraag me niet hoeveel oplossingen er zijn)

parameters oplosser
cel bepalen: $H$13
gelijk aan: min 0
door verandering van cel: $H$6:$H$7

p.s. de formules zijn goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan