• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Som als een getal

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Goede avond forumleden.
Ik ben tegen volgend probleem aangelopen. Ik moet tellen wanneer een reeks getallen tussen 2 en 3 zit, en ook wanneer deze getallen boven 3 zitten. Bv een 5 moet 1 eenheid bijtellen bij "groter dan 3". Bij het getal 6 moet er bij "groter dan 3" 2 eenheden bijgeteld worden. Ik dacht de formule SOM.ALS te gebruiken, wat mij het meest logische leek, maar ik kom niet aan de juiste uitkomst. Denkelijk doe ik iets stoms verkeerd, maar ik kom er niet uit.
Hartelijk dank voor de feedback en de eventuele oplossing.

Bijlagen

Kan je eens in je voorbeeldje aangeven wat de uitkomst dient te zijn want mij persoonlijk is het niet helemaal duidelijk.
Ik ben anders bang dat het een gokspelletje gaat worden.

Hey Peter, Ik hoop dat het met de kleurtjes wat meer duidelijk is. Alvast bedankt om mee na te denken. Ik heb de formules nu gewoon vervangen door de uitkomst dat het zou moeten zijn.

Bijlagen

PHP:
=INT(A2/3)
Probeer het hier eens mee in B2 en dan doortrekken naar beneden.

int vertalen naar integer

Met INTEGER krijg ik een soort oplossing. Je kan INTEGER (A2/2) doen, en dan krijg je alles wat deelbaar is door 2, en INTEGER (A2/3) voor alles deelbaar door 3, maar dan heb je nog niet de getallen die tussen 2 en 3 zitten, en alles wat boven de 3 zit, of zie ik dat nu verkeerd?

Hey popipipo, dat is wat ik nodig heb. Voor de getallen tussen 2 en 3 heb je een formule gebruikt waar geen tussenstap nodig is. Kan dit ook voor de getallen groter dan 3? Of moet dit steeds met de tussenstap van INTEGER?

Ik heb het zelf gevonden voor het geval groter dan 3. Hartelijk dank.

=COUNTIFS($A$2:$A$9;">=3";$A$2:$A$9;"<6")+(2*(COUNTIFS($A$2:$A$9;">=6";$A$2:$A$9;"<9"))+(3*(COUNTIFS($A$2:$A$9;">=9";$A$2:$A$9;"<12"))))
misschien deze lange formule?
Kolom B kun je ook verbergen

Bijlagen

Ik had ongeveer die formule. Met dank voor de voorzet van jullie. Hartelijk dank.

Terug
Bovenaan Onderaan