• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Som als en vert.zoeken ??

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

rogermiller

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2017
Zie bijgevoegd voorbeeld waarin ik voor de gele vlakken in het tabblad 'Samenvatting' een formule zoek waarbij de waarde van het contractnummer wordt opgehaald per maand. Indien de status van het contract 'Opgezegd' of 'Fiatteren' is, dan dient er € 0 uit te komen. Wie kan mij op weg helpen? Zelf dacht ik aan verticaal zoeken in combinatie met som.als, echter is het me nog niet gelukt.

Bijlagen

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(A3;'01-2023'!A2:C29;2;ONWAAR)="Actief";VERT.ZOEKEN(A3;'01-2023'!A2:C29;3;ONWAAR);0)

Het kan zo, kun je doortrekken naar rechts.
Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!A2:A50")=$A2)*((INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!B2:B50")="Actief")*(INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!C2:C50"))))
Beter is om Excel niet als een kaartenbak te gebruiken en dus alle data in 1 tabel te zetten! Dit maakt analyse veel gemakkelijker.

Combo tussen die van Johan en mij:
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN($A2;INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!A2:C50");2;0)="Actief";VERT.ZOEKEN($A2;INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!A2:C50");3;0);0)
Of, voor Excel 365:
Code:
=LET(x;INDIRECT("'"&TEKST(B$1;"mm-jjjj")&"'!A2:C50");(VERT.ZOEKEN($A2;x;2;0)="Actief")*(VERT.ZOEKEN($A2;x;3;0)))

PS als de contractnummers op elke pagina gelijk zijn, en je geen probleem hebt om e.e.a. handmatig aan te passen per maand:
Code:
=('01-2023'!B2="Actief")*('01-2023'!C2)

Laatst bewerkt:
@AlexCEL
Hoe krijg je het voor elkaar die ingewikkelde formules.
Prachtig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan