• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als(en)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter404

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2007
Goedenavond

Ik wiil graag het volgende kunnen doen. Ik heb een huishoudboekje gemaakt.
Hierop wil ik de mutaties op de bank kunnen invoeren op het invoeren en vervolgens het rekenblad de totalen per categorie per maand op laten tellen.

Hoewel de formule lijkt te werken, telt hij toch niet goed op.

Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank

Groeten
Peter

Bijlagen

Moet ik alles gaan invullen, dan uitrekenen om te kijken waar het niet goed gaat, of wil je het gewoon vertellen waar het niet goed gaat :D

Code:
=SUMIF(Invoer!B2:E1650;[COLOR="Red"][B]"(EN[/B][/COLOR](Invoer!E2:E1650=Rekenblad!A2;Invoer!B2:B1650<[COLOR="Red"][B]Ivoer![/B][/COLOR]K2>Invoer!K1[COLOR="Red"][B])"[/B][/COLOR];Invoer!D2:D1650)
Zou het dit kunnen wezen?

Laatst bewerkt:
Ha Peter,

Ik zou in kolom B, i.p.v. de waarde van de datum (die kan Excel zo ook wel lezen), de formule =MAAND(A2) gebruiken (en naar beneden doortrekken. Dat maakt het al makkelijker om op maand én categorie te zoeken.

Daarnaast (maar dat weet ik niet 100% zeker) kans SOM.ALS volgens mij niet op meerdere voorwaarden tegelijk zoeken. Zelf ga ik meestal met DBSOM aan de slag als ik zoiets moet.

Maar dan moet je criteria-bereiken gaan bouwen, in dit geval zelfs een paar 100.

SOMPRODUCT schijnt dan leuker te zijn, en vandaag is de eerste keer dat ik een werkende somproduct-formule uit weet te persen.

=SOMPRODUCT((Invoer!$B$2:$B$1650=B$1)*(Invoer!$E$2:$E$1650=$A3)*Invoer!$D$2:$D$1650)

Ik heb op je Rekenblad (zie bijlage) in de cellen B1:M1 de nummers van de maanden gezet, en kolom B van je Invoerblad rekent de maand uit.
De formule zit zo in elkaar dat je 'm naar beneden en rechts door kunt trekken.

Hoop dat je hier verder mee komt,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan