• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som.als functie i.c.m. subtotaal functie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RV1985

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jul 2011
Is het mogelijk om een subtotaal (dus na filtering) te krijgen over het aantal maal dat een bepaalde waarde (=tekst) voorkomt in een bepaalde kolom?

Ik heb nu al de volgende twee afzonderlijke functies maar ik wil deze combineren.

=SOM.ALS($E$3:$E$426;"Industrial";L3:L$426)

=SUBTOTAAL(9;L3:L426)

Ik wil dus na filtering weten wat het totaal aan waarde (kolom L bevat euro's) is van Industrial.

Ik snap overigens dat het lijkt alsof deze functie dubbel/onzinnig is aangezien je met de eerste functie al een totaalbedrag krijgt van Industrial. Echter ben ik rendementen aan het berekenen kwartaal op kwartaal en is dit dus maar een deel van mijn berekening.

Ik krijg bovenstaande functies dus niet gecombineerd! Heb via google wel antwoorden in de richting gevonden maar slechts m.b.t. Excel 2003.

Als er meer info nodig is hoor ik het ook graag.

Alvast hartelijk dank.

Is het mogelijk om een subtotaal (dus na filtering) te krijgen over het aantal maal dat een bepaalde waarde (=tekst) voorkomt in een bepaalde kolom?

Ik heb nu al de volgende twee afzonderlijke functies maar ik wil deze combineren.

=SOM.ALS($E$3:$E$426;"Industrial";L3:L$426)

=SUBTOTAAL(9;L3:L426)

Ik wil dus na filtering weten wat het totaal aan waarde (kolom L bevat euro's) is van Industrial.

Ik snap overigens dat het lijkt alsof deze functie dubbel/onzinnig is aangezien je met de eerste functie al een totaalbedrag krijgt van Industrial. Echter ben ik rendementen aan het berekenen kwartaal op kwartaal en is dit dus maar een deel van mijn berekening.

Ik krijg bovenstaande functies dus niet gecombineerd! Heb via google wel antwoorden in de richting gevonden maar slechts m.b.t. Excel 2003.

Als er meer info nodig is hoor ik het ook graag.

Alvast hartelijk dank.

En waarom zou je daar niet mee uit de voeten kunnen?

Het helpt altijd als je een (uitgekleed) voorbeeldje van wat je al hebt meestuurt, dan hoeven de helpers niet zelf een inschatting te maken van wat je al hebt.

In de bijlage een deel van mijn database.

Wat ik dus wil is het volgende: in rij 23 tm 25 zit mijn som.als-functie verwerkt en deze werkt prima (klopt namelijk met subtotaal en totaal in rij 20 en 21). Ik wil echter dat als ik een filter maak, dat de som.als-functie meeveranderd met dit filter. Oftewel; er moet een subtotaal worden toegevoegd aan mijn som.als functie.

Reden dat ik dit wil is de volgende; ik bereken rendementen van zgn. "Standing Investments" wat voor deze database zoveel inhoudt als objecten (investments) die van kwartaal tot kwartaal een waarde hebben. Kortom; als het object niet meer in de database voorkomt (bijv. omdat de belegger deze heeft verkocht) moet deze ook niet worden meegenomen in de berekeningen. Je krijgt dan immers opeens -100% in de rendementen en dat geeft een vertekend beeld op de gewogen totaal rendementen.
En andersom geeft dit ook een raar beeld; als er een pand bijkomt (bijv. een belegger koopt een pand) kun je pas rendementen berekenen als zo'n pand 2 kwartalen in de database zit.

Ik hoop dat de bijlage duidelijk is!

Wederom hartelijk dank.

Bijlagen

met filteren kom ik tot de uitkomst 177.700.

wat is volgens jou de gewenste uitkomst?

Tip: zet de gewenste uikomst in de toekomst in je bestandje (of omschrijving).

is dit niet wat je wilt, kom je waarschijnlijk uit bij de somproductformule.

Bijlagen

Ah goeie.. Zie het gekaderde deel in deze nieuwe excel, heb de gewenste uitkomst in rij 30 het geel gezet (W30 tm Y30). Zoals je ziet geven deze nieuwe percentages nogal een verschil met die daarboven (bij HUIDIG). Dit komt dus omdat er een gebouw (in dit geval een Office) uit de database is gevallen. Echter de formule voor rendementsberekening rekent met de cijfers van het huidige kwartaal t.o.v. het vorige kwartaal. Als er dus een pand uitvalt krijg je opeens hele rare sprongen.

Dit wil ik dus voorkomen middels het maken van de gewenste formule.

Somproductformule snap ik nog niet helemaal, zal er ook eens naar kijken. Dank.

Bijlagen

In C23: (de rest op rij 23-24-25 lukt dan wel, toch?)

Code:
=SOMPRODUCT((B3:B18=$A23)*SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(C3;RIJ(C3:C18)-RIJ(C3);)))

Laatst bewerkt:
Top! Dit lijkt te werken! Kan je me misschien nog uitleggen wat het precies doet? Ik snap met name de VERSCHUIVING functie niet helemaal.

Hartstikke bedankt allen.

Vervang de formule =SUBTOTAAL(9;L3:L426) door =subtotaal(109;L3:L426)

Is dit wat je nastreeft?

Is dit wat je nastreeft?

Denk het niet, RV1985 wil er ook nog een voorwaarde aan hangen, een subtotaal van een voorwaarde welke ook nogeens zichtbaar moet zijn.

@RV1985, doorloop de formule eens met formule evalueren, wellicht wordt het dan al wat duidelijker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan