• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdavd15

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2007
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Uit een tabel met gegevens dien ik een som te genereren die aan 2 criteria voldoet. Met de som als functie kan ik alleen een som genereren die aan 1 criteria voldoet. Is het mogelijk om een som als functie tweemaal te gebruiken in 1 formule. Ik heb al aardig wat zitten proberen, maar ik kom er niet uit.

Graag hulp.

Alex

Avdavd15, dat doe je met de functie Sumproduct (NL = Somproduct). Hierbij een voorbeeldformule...
Code:
=SUMPRODUCT((A1:A7="henk")*(B1:B7=1))
Waarbij ik in kolom A een paar henk heb opgegeven (en wat andere namen) en in kolom B wat getallen (en bij 'henk' een paar keer een 1). Wellicht kan je nu aan de hand van dit voorbeeld bepalen wat jij achter de =-tekens wilt hebben voor jouw zoekactie.

Groet, Leo

Avdavd15, Hmmmm.... daar verbaas ik me dan wel over!:rolleyes: Het was duidelijk nog vroeg toen ik antwoord gaf.:D Je werkt nu met een countif met meerdere criteria. Om het verhaal compleet te maken, hierbij de formule om vervolgens een sumif te maken...
Code:
=SUMPRODUCT((A2:A7="henk")*(B2:B7=1)*C2:C7)
Waarbij in kolom C de waarden staan die opgeteld moeten worden als aan beide voorwaarden in kolom A en B wordt voldaan.

Groet, Leo

P.s. ik hoop dat je dit bericht nog leest... (omdat je 'm al had afgesloten)

De sumif had ik er zelf van gemaakt na een beetje testen. Dat was gelukkig niet al te moeilijk.

Nogmaals hartelijk dank en zeker voor de snelle (en vroege) reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan