• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM ALS in Powerquery

Status
Niet open voor verdere reacties.

ACMLCJ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2021
Middels een eerdere post ben ik gehint op de mogelijkheden van Power Query (NL Excel 2016).

Ik zoek naar een mogelijkheid om een aangepaste kolom met een SOM.ALS mogelijkheid. In bijgevoegd voorbeeld staan orderregels alle regels incl. orderbedrag en een extra regel (= orderheader) zonder orderbedrag totaal. Ook het weeknummer is hierin beschikbaar.
Ik zou graag op de headerregel het totaal orderbedrag per order willen hebben, in een 2e query het totaal orderbederag per [jaar][week].
Het argument SUM wordt niet herkend in PQ via 'Kolom toevoegen' - 'Aangepaste kolom'.
Is dit te realiseren in PQ?

(Overigens; het weeknummer is onjuist; week 33 in de sheet is week 34 in mijn Outlook. Week iemand hoe dat kan?)

Bijlagen

Je voorbeeldbestand is nutteloos omdat we het bronbestand niet hebben.

C:\Users\Atlas-Laurens\Downloads\HELPMIJ - imp1.csv

De verwachte uitkomst begrijp ik niet. In de headerregel staan normaalgesproken kolomkoppen en geen totalen. Het weeknummer in het .csv bestand komt niet overeen met het ISO-weeknummer. In PQ bestaat hier volgens mij geen eenvoudige functie voor zoals WEEKNUM(datum,21) of ISOWEEKNUM(datum) In de bijlage wordt het .csv bestand ingelezen in een datamodel. Het weeknummer wordt omgezet naar naar het ISO-weeknummer. Met PowerPivot kan je nu analyses maken.

Bijlagen

Wat een lekker heldere reactie weer VenA. Top!
Dank, ik ga er volgende week naar kijken (nu een weekeindje weg :) )

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan