• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS, krijg het niet in orde...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brrrt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jun 2022
Berichten
3
Dag allemaal,

Ik zit met een vervelend probleem.

In onderstaand voorbeeld zou ik bvb in cel B5 graag een formule krijgen die de waardes uit rij 8 optelt. Echter mogen enkel de waardes van rij 8 worden opgeteld die in een kolom staan met waarde A in rij 2. In onderstaand voorbeeld zou dat dus 20 moeten zijn (G8 en S8).
Ik heb al verschillende formules geprobeerd, maar krijg het niet in orde. Wat mij logisch leek nadat ik één en ander had opgezocht was het volgende:

=SOM. ALS(2:2="A"; 11:11); maar dit werkt dus niet.

Mensen die mij hiermee kunnen verder helpen aub?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,
Brrrt
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-06-07 om 22.47.22.png
    Schermafbeelding 2022-06-07 om 22.47.22.png
    246,7 KB · Weergaven: 27
Dag edmoor, alvast bedankt voor de snelle reactie!

Dat was even een typfoutje. Uiteraard ook met SOM.ALS geprobeerd, maar dit werkt evenmin.
Mijn formule is gebaseerd op het voorbeeld van 'john' dat via uw link te zien is. Maar bij mij werkt het dus niet.


  • [FONT=&quot]Als u wilt, kunt u criteria toepassen op het ene bereik en de overeenkomende waarden in een ander bereik optellen. Met de formule [FONT=&quot]=SOM.ALS(B2:B5; "John"; C2:C5)[/FONT] telt u alleen de waarden in het bereik C2:C5 op wanneer de overeenkomende cellen in het bereik B2:B5 gelijk zijn aan "John".[/FONT]


 
En de syntax die je zelf gebruikt is totaal anders (fout) dan het voorbeeld dat je zelf geeft.
Plaats anders een voorbeeld documentje.

NB:
Gebruik niet de quote knop als je direct op een bericht reageert maar de Reageer op bericht knop.
 
Dat was even een typfoutje

Excel is strenger dan de strengste docent Nederlands, het valt over elke spatie, punt, komma of (ontbrekend) haakje

met onderstaande formule zou het moeten lukken
Code:
=SOM.ALS($2:$2;"A";11:11)

het $ teken zorgt dat je de formule kunt kopiëren naar nadere rijen en altijd naar rij 2 kijkt op zoek naar A terwijl het rij nummer 8 of 11 wijzigt bij elke rij.
de rest is goed kijken of de functie wizard (fx) gebruiken om een formule op te bouwen
het eerste voorbeeld uit de helptekst kan wat misleidend zijn omdat die geen optelbereik instelt terwijl jij die wel nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal in orde nu!

Super, het is helemaal in orde nu!

Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,
Brrrt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan