• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som.als met 2 criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

demol007

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2002
Dit zijn 2 formules :
SOM.ALS(Boekingslijst!M:M;C3;Boekingslijst!G:G) -> waarbij C3 het nummer van de maand is bv 5
Hiermee worden in "boekingslijst" alle rijen geselecteerd die in kolom M het cijfer 5 hebben staan en vervolgens wordt de som gemaakt binnen kolom G van de geselecteerde rijen/bedragen.
SOM.ALS(Boekingslijst!F:F;D8;Boekingslijst!J:J) -> waarbij D8 gelijk is aan 0.06
Hiermee worden in "boekingslijst" alle rijen geselecteerd die in kolom F het cijfer 0.06 hebben staan en vervolgens wordt de som gemaakt binnen kolom J van de geselecteerde rijen/bedragen.

Ik wil graag deze 2 samenvoegen. De geselecteerde rijen moeten EN het cijfer 5 in kolom M hebben EN het cijfer 0.06 in kolom F. Dan pas mag er een som gemaakt worden binnen kolom J van de geselecteerde rijen/bedragen.
De beide formules in elkaar schuiven werkt niet.

Alvast hartelijk dank. :thumb:

demol007,

Bedoel je zoiets:

=SOMPRODUCT((M1:M100=5)*(F1:F100=0,06);(J1:J100))

LET OP:
Deze formule werkt niet voor hele kolommen.

Ad.

als ik de formule goed bekijk, zeg ik "nee, niet zoals dit".

Wellicht dat een voorbeeld helpt ?

kol1 kol2 kol3
1 0,06 10
1 0,19 5
2 0,19 6
2 0,19 5
3 0,06 10
3 0,06 12

de maand is 1.
De eerste formule selecteert de twee eerste rijen omdat zij als maand "1" en telt de cijfers uit de derde kolom op uit die geselecteerde rijen. Resultaat : 15
De tweede formule selecteert rij 1, 5 en 6 en telt de cijfers uit de derde kolom op de geselecteerde rijen. Resultaat : 32

Wat ik wil is een dubbele selectie. Alle rijen uit kolom 2 waarin 0,06 staat EN binnen die range alle rijen waarin 1 staat (of andersom, dat kan ook natuurlijk). Maw rijen 1,5 en 6 worden geselecteerd en vervolgens wordt de range verfijnd en blijft enkel rij 1 over. Resultaat : 10

Iemand ???:confused:

Beste Demol,

Met een beetje proberen was je hier achter gekomen:

=SOMPRODUCT(($A$1:$A$6=1)*($B$1:$B$6=0,06)*(C1:C6))

Groeten,

Richard

Wellicht, maar bij het omzetten van jouw formule naar de effectieve cellen in mijn worksheet is het resultaat : #WAARDE. Dollartekens maken geen verschil. C3 vervangen door een cijfer maakt geen verschil.

Dit is de formule :
SOMPRODUCT((Boekingslijst!M2:M500=C3)*(Boekingslijst!F2:F500=0,06)*(Boekingslijst!I2:I500))
waarbij C3 de maand bevat (getal van 1 tot en met 12)

We komen in de buurt, yes ?! :)

demol007 zei:
Wellicht, maar bij het omzetten van jouw formule naar de effectieve cellen in mijn worksheet is het resultaat : #WAARDE. Dollartekens maken geen verschil. C3 vervangen door een cijfer maakt geen verschil.

Dit is de formule :
SOMPRODUCT((Boekingslijst!M2:M500=C3)*(Boekingslijst!F2:F500=0,06)*(Boekingslijst!I2:I500))
waarbij C3 de maand bevat (getal van 1 tot en met 12)

We komen in de buurt, yes ?! :)

Dit zou het toch echt wel moeten doen.

Zijn er foutmeldingen in (één van) de bereiken? Selecteer een bereik, druk F5, dan Speciaal, en vraag naar Fouten in het volgende scherm. Zie dan onderaan in de statusbalk naar het aantal gevonden cellen.

Wigi

Beste,

De somproduct levert foutmeldingen op wanener er in de bereiken -zoals al Wigi zegt- fouten staan, maar ook wanneer er tekst staat terwijl er getallen verwachten worden. Vermenigvuldigen met tekst vertikt Excel :-)

Groeten,

Richard

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er al meteen in het eerste bereik een "fout" zit. Het resultaat dat uit Boekingslijst!M2:M500=C3 moet komen is een vergelijk tussen een resultaat uit een formule en de inhoud van C3.
Kolom M bestaat uit de formule ALS(B25<>"";MAAND(B25);""). Resultaat is een cijfer maar de cel bevat een formule. En dat, helaas, pikt Excel niet in de gewenste formule.

Ik vrees dat ik deze formule NIET tot een goed einde kan brengen zonder het gebruik van gekopieerde hulptabellen. :confused:

Ik laat de vraag nog even als onopgelost staan want hoop doet leven. Toch bedankt voor het meedenken. :thumb:

Beste Demol007,

Nu wordt het interessant. Ik heb jouw voorbeeldje nagebouwd, en daar werkt de formule wèl. Er is dus iets anders aan de hand. Nu komt pas 007 in actie :p
Normaal gesproken vraag ik dan om een voorbeeldbestand, maar ik denk dat de structuur wel klopt, en dat het gaat om de data. En die kun je vaak beter niet op het forum zetten.

Maak eens een kopietje van je bestand, ga naar het tabblad Boekingslijst en kopieer de hele tabel, plak daarna de waarden over de tabel heen. is de fout opgelost?
Selecteer de hele tabel, en vervang de spatie door niets. Vink eerst wel even 'hele cellen' aan. Is de fout opgelost?
Zet eens een filter op de tabel en kijk naar de inhoud van de dropdownlijst. Zit daar iets raars bij?

Succes,

Richard

Ik kan je het bestandje inclus data sturen via de mail. Ik run geen multinational :p dus inzage in de data is niet zo'n probleem. Maar ik ben geen verenigingslid dus ik kan je geen prive-bericht sturen. Ik zou je hulp erg op prijs tellen. Je kan me mailen op demol007@yahoo.com.

Thanx.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan