• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som.als met 2 criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdjeVis

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
99
goedemorgen, wie kan/wil me eventjes een handje helpen?

Is het mogelijk om de som.als-formule te gebruiken met twéé criteria?

Als ik in kolom A bijv. allemaal namen heb staan, in kolom B overal "Ja" of "Nee" en in kolom C allemaal bedragen, wil ik graag alléén de som van de waarden in kolom C hebben voor iemand met een bepaalde naam in kolom A, die in kolom B dan ook nog "Ja" heeft staan.
De formule voor alléén de controle op de naam wordt bijv. =SOM.ALS(A1:A10;"Jan";C1:C10). Maar hoe kan ik zorgen dat in kolom B ook nog wordt gecontroleerd op de waarde "Ja"?
Ik heb al lopen prutsen met iets als =SOM.ALS(A1:B10;en("Jan";"Ja");C1:C10), maar dat geeft keurig 0 als resultaat (overigens geen foutmelding, dus misschien ben ik wel warm?).

Bij voorbaat dank voor jullie moeite!
 
goedemorgen, wie kan/wil me eventjes een handje helpen?

Is het mogelijk om de som.als-formule te gebruiken met twéé criteria?

Als ik in kolom A bijv. allemaal namen heb staan, in kolom B overal "Ja" of "Nee" en in kolom C allemaal bedragen, wil ik graag alléén de som van de waarden in kolom C hebben voor iemand met een bepaalde naam in kolom A, die in kolom B dan ook nog "Ja" heeft staan.
De formule voor alléén de controle op de naam wordt bijv. =SOM.ALS(A1:A10;"Jan";C1:C10). Maar hoe kan ik zorgen dat in kolom B ook nog wordt gecontroleerd op de waarde "Ja"?
Ik heb al lopen prutsen met iets als =SOM.ALS(A1:B10;en("Jan";"Ja");C1:C10), maar dat geeft keurig 0 als resultaat (overigens geen foutmelding, dus misschien ben ik wel warm?).

Bij voorbaat dank voor jullie moeite!


Je zou de formule eens als volgt op moeten bouwen =SOM(ALS(criteria 1;ALS(citeria 2))
 
Uit de losse pols (zonder voorbeeld) :
=SOMPRODUCT((A1:A10="Jan")*C1:C10)
 
XanderJ, je bent waarschijnlijk een paar stappen verder dan ik, want met jouw hint kwam ik er helaas niet uit.
Met het duwtje in de rug van GiMe was de goede kant op. De formule heb ik nu als volgt : =SOMPRODUCT((A2:A10="Jan")*(B2:B10="Ja")*(C2:C10)) en die werkt als een speer!

Bedankt voor de duwtjes!
 
Helemaal correct EdjeVis. 'k Had kolom B uit het oog verloren !
 
XanderJ, je bent waarschijnlijk een paar stappen verder dan ik, want met jouw hint kwam ik er helaas niet uit.

Xander bedoelt volgens mij een matrixformule, die ingegeven wordt en dan besloten wordt met Ctrl-Shift-Enter, niet gewoon Enter. Alleen is de functie nog niet helemaal uitgewerkt in detail, zou ik zo zeggen :D maar dat is nu toch niet meer nodig.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan