• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost som.als met de waarden uit een bepaalde kolom

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Beste helpers,

Bijgaand een voorbeeldbestandje met een paar gegevens uit de app van onze zonnepanelen.
Ik wil de maandtotalen nu op het betreffende blad weergeven.

Ik dacht daarbij aan zoiets als
=SOM.ALS(februari2024;KOLOM()=4)
(de 4e kolom in dat bereik)(of misschien de 7e kolom van het blad?)
maar dat blijkt niet te werken.
Hoe kan ik op de juiste manier aangeven dat ik (bijvoorbeeld in cel G9 de som van de gegevens uit de vierde kolom van het bereik "februari2024" wil hebben?

Ik weet wel det ik ook gewoon gebruik kan maken van =SOM(Gegevens!G13:G19).
Maar dan moet ik elke keer dat bereik handmatig aangeven. Kopiëren kan niet omdat de maanden steeds verschillend aantal dagen hebben.

Met vriendelijke groeten,
Ger

Bijlagen

SOM.ALS werkt niet op de manier zoals jij wil.

Beetje andere gedachtegang mijnerzijds. Ze bijlage. Alle bereiken zijn niet nodig.

Bijlagen

Naar onderen en naar rechts doorvoeren.
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Gegevens!$E$4:$E$28)=RIJ(A1))*(Gegevens!G$4:G$28))

Nog eentje dan.
Code:
=SOM(FILTER(Gegevens!G$4:G$28;MAAND(Gegevens!$E$4:$E$28)=RIJ(A1)))

Of in een keer (Bèta 365).
Code:
=GROEPEREN.PER(MAAND(Gegevens!E4:E28);Gegevens!G4:I28;SOM)

Laatst bewerkt:
Beste helpers,

Het lijkt alsof er alweer een probleem de wereld uit is.

@ Harry: de eerst werkt prima. De tweede niet (Filter is waarschijnlijk niet beschikbaar in mijn Excel 2010. Overigens, heb je na vele jaren je vrachtwagen logo vaarwel gezegd?
@ Alex: deze werkt ook prima. Ik moest even goed kijken wat je nu gedaan had maar zie nu dat je de maand gewoon eruit laat pikken met de rijnummers van A1. Leuk gevonden.
@ Emields: Ik heb nooit echt met draaitabellen gewerkt omdat ik het niet nodig had. In dit geval is het wel een handige oplossing. Ik ben het even nagelopen en kan het zelfs reproduceren.

Ik verbaas me er steeds weer over hoe goed mensen met Excel overweg kunnen. Ik hoef er in mijn omgeving niet over te beginnen want ze snappen het toch niet. Maar hier voel ik me echt een beginner.

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,
Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan