• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS met meerdere Criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

daveydeg

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2009
Goedemorgen,

Ik hoop dat ik goed genoeg gezocht heb voordat ik deze vraag stel, want het is nogal een simpele maar ik kom er toch niet uit met behulp van oude topics.

Ik heb een lijst die alle desktops en laptops in het gebouw erin heeft staan, er is een kolom 'Soort' die als waarde 'Laptop' of 'Desktop' heeft, in een andere kolom staat het jaar van aanschaf. Nu wil ik het aantal jaren optellen (dit lukt simpel met SOM.ALS) maar dan alleen de desktops optellen.

Zelf zat ik te denken aan iets als =SOM.ALS(C3:C57;"Desktop";F3:F57)
In dit voorbeeld is de kolom C het soort systeem, en F het jaar. volgens mij zou dit moeten werken, maar ik krijg als uitkomst een getal in de 98000, terwijl het er toch niet meer als 20 kunnen zijn....

Bij voorbaat dank.

Als het niet om duizenden rijen gaat,
voorbeeld voor het aantal laprtops in 2002:
Code:
=SOMPRODUCT(($C$2:$C$100="Laptop")*($F$2:$F$100=2002))

Ik krijg foutmelding #N/B als ik deze formule invoer:

=SOMPRODUCT((C3:C57="Desktop")*(F2:F57=2003))

De kolom is niet langer als 54 cellen, en begint bij 3 en eindigt bij 57 bij zowel Soort als Jaar.

Ik krijg foutmelding #N/B als ik deze formule invoer:

=SOMPRODUCT((C3:C57="Desktop")*(F2:F57=2003))

Het aantal rijen in de kolommen C en F moet wel overeenkomen,
dus als je enerzijds C3:C57 gebruikt, moet je anderzijds ook F3:F57 gebruiken.

Laatst bewerkt:
Dom typfoutje van mijn kant, het aantal rijen komt wel overeen.

Probleem opgelost, hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan