• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS met tijd als criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

KiRrRr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2013
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een afstudeervak dat kijkt naar insuline gevoeligheid en het ontstaan van obesitas en daarvoor ben ik nogal wat bezig met excel.
Ik werk met proefdieren (ratten) die in grote metabole kooien zitten (Deze registreren O2 verbruik, co2 uitstoot, hoeveelheid eten en drinken die genuttigd wordt en activiteit)
Elke 15 minuten wordt hier van een meting gedaan en gemiddeld verblijven de ratten zo'n 1,5 week in de kooien.
Nu zit ik al een hele tijd te klooien met deze grote hoeveelheid data en zit veel berekeningen handmatig in te vullen.
Aangezien ik dit experiment nog met vele andere groepen ga doen ben ik bezig om een format te maken, waardoor ik alleen alle rauwe data in een file kan mikken en er meteen al de juiste grafieken uitkomen.
Dit lukt tot nu toe heel goed, maar ik kom er niet helemaal uit.
Voor het analyseren van voeding en de activiteit wil ik een onderscheid maken tussen dag en nacht.
Ik wil dat alle waarden in de nacht opgeteld worden en alle waarden in de dag en dus
Ik zat daarom dus te denken aan iets als SOM.ALS(Kolom tijd, criterium, kolom activiteit/voeding).
Nu weet ik alleen echter niet hoe ik het criterium in moet stellen dat hij alle waardes pakt tussen 18:00 en 06:00 voor nacht en waarden tussen 06:00 en 18:00 voor dag.
Het lastige hier aan is dat de ene keer het experiment bv gestart wordt om 18:03 en andere keer om 18:14 etc
Ik heb het volgende geprobeerd voor dag: SOM.ALS(Kolom tijd, ">06:00"&"<18:00", kolom activiteit/voeding)
Maar dit werkte helaas niet
Dus zou iemand toevallig weten hoe ik dit wel zou kunnen doen?

Vriendelijke groeten,

Kirstin Jansen

Een klein xls voorbeeld bestandje met alleen relevante niet privacy gevoelige informatie helpt ons een stuk op weg.

Als ik het zo lees kun je gebruik maken van een draaitabel of van de somproduct formule.

Laatst bewerkt:
Dat kan natuurlijk!

Bekijk bijlage Voorbeeld data.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld data.xlsx
Hierbij excel file erbij

Maar wat ik dus wil is de waardes gedurende de dag en nacht bij elkaar opgeteld zoals ik dat voor de nacht bv nu handmatig met formule:
=SOM(D5:D51;D100:D147) heb gedaan
Maar dit heb ik nu gedaan door zelf naar tijden te kijken en te selecteren welke waarden binnen die periode vallen.
Het zou stuk handiger zijn als ik daar dus een formule van zou kunnen maken dat hij automatisch de waarden pakt tussen 18:00 en 06:00 uur

Vriendelijke groeten,

Kirstin

Hier de oplossing met zowel de draaitabel als met de somproductformule.

Bijlagen

Super! dankjewel!
Ook super voor snelle reactie!

maar dan nu volgende vraag :P
En als ik nou precies hetzelfde wil, maar dan het gemiddelde ipv som...
Hoe kan ik dat fixen?

Ik heb de engelse versie vandaar hier de engelse benaming.
Als je in de draaitabel gaat staan zie je bij 'Σ values' 'sum of rat 1' staan.
Daar kun je 'sum' veranderen in 'average' (dropdown box, value field settings)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan