• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als met variabele eindrij ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
Ik heb een sheet waarop ik per medewerker aangeef hoeveel uur ze hebben besteed aan een bepaalde klus. deze lijst groeit dagelijks. Nu wil ik die uren bij elkaar optellen per klus. Op zich niet ingewikkeld met een SOM.ALS Echter de beginrij is (altijd)rij 24 maar ik wil de eindrij variabel maken, dwz. gelijk met de laatst ingevulde rij. Ik krijg dat niet voor elkaar :(

Ik heb voor de duidelijkheid een bestandje bijgevoegd. Wie wil hier eens naar kijken?

mvrgr,
Harry

Bijlagen

Maak gebruik van een Excel Tabel

Als je de vastlegging doet in een Tabel gaat het helemaal goed, zie bijlage

Bijlagen

LS,

De door jullie genoemde optie om met een tabel te gaan werken is niet mogelijk. Er mag niets gewijzigd worden aan het huidige werkblad, behalve dat er regelmatig nieuwe gegevens aan worden toegevoegd. Ik ben nu al uren aan het klooien met een combinatie van eerst kijken wat de laatst gevulde rij is (ik zal dan ook ergens een startrij (24) moeten ingeven omdat de rijen daarboven niet perse inhoud bevatten. Het is me gelukt om het rijnummer van de laatst ingevulde rij naar boven te halen. Maar hoe verwerk ik dat rijnummer in een [som.als] formule?
Ik dacht aan zoiets als: SOM.ALS(B & Beginrijnr : B & Eindrijnr);B2;C & Beginrijnr : C & Eindrijnr) Dit werkt uiteraard niet, maar is er iemand die daar wat op weet????
Resume, ik zoek dus een formule zonder iets aan mijn werkblad aan te passen. ik zit er nu al uren mee te prutsen..........:(

Alvast bedankt,
Harry

In C2 en doortrekken.
Deze gaat echt tot de laatst gevulde rij.

Code:
=SOMPRODUCT((VERSCHUIVING($B$24;;;AANTALARG($B$24:$B$5000))=$B2)*(VERSCHUIVING($B$24;;KOLOM(C1)-2;AANTALARG($B$24:$B$5000))))

Al denk ik dat je er zo ook bent. Als er geen waarde is ingevuld, wordt die niet meegenomen.
In C2 ook

Code:
=SOMPRODUCT(($B$24:$B$5000=$B2)*(INDEX($C$24:$P$5000;;KOLOM(C1)-2)))

JV,

Geweldig, Dat zocht ik! hartelijk bedankt man!
Beide andere reageerders uiteraard ook bedankt voor het reageren en meedenken.

mvgr,
Harry

Of met dynamische bereiknamen, zie bijlage

Bijlagen

JV,

Kan je in kort uitleggen wat dat laatste stukje van de formule doet? ik bedoel
Code:
;KOLOM(C1)-2)))
?

mvrgr
Harry

@Haije,

Zeker een mooie en betrouwbare oplossing, Echter ik heb 13 van dergelijke werkbladen, als ik voor elk werkblad voor 28 dagen, 28 bereiknamen moet aanmaken dan heb ik wel heul veul bereiknamen :(

Waarom mag er niets gewijzigd worden aan een slechte opzet? 13 tabjes gebruiken om perioden van vier weken in te voeren is totaal overbodig en geeft ook problemen als je maand/kwartaal/jaar rapportages wilt maken.

Index() gebruikt een rij- en een kolomnummer. Kolom(c1)-2 = 3-2 = 1 is gelijk aan Kolom(a1)

@Haije,

Zeker een mooie en betrouwbare oplossing, Echter ik heb 13 van dergelijke werkbladen, als ik voor elk werkblad voor 28 dagen, 28 bereiknamen moet aanmaken dan heb ik wel heul veul bereiknamen :(

Daarom is de oplossing met de tabel ook veel beter. En als een werkblad niet mag veranderen, waarom mag er dan wel een naam toegevoegd worden? Wat is er aan een tabel dat die niet gebruikt mag worden?

toch het werkblad gewijzigd door toevoeging van 2 getallen (kan je anders buiten beeld verzetten), maar zonder gedefinieerde namen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan