• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als met verschuiving mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjanus

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2008
Hallo ,

Een collega van mij houdt een stand bij van medewerkers die een aantal taken per week moeten doen.
Hij wil graag terugkijken in het bestand wat de stand in het verleden was -> als er in cel a3 bijvoorbeeld week 2 word getypt wil hij de score en de norm tot en met die week zien.

Ze moeten bijvoorbeeld in week 1 = 2 presentaties geven. In week 2 = 1 presentatie enz. enz.

Het probleem: Medewerkers zijn soms vrij, ziek of om wat voor rede ook afwezig in een week.
In dit geval zou het totaal van de norm genegeerd moeten worden voor die week.

In week 2 bijvoorbeeld de norm van Ben 2 moeten zijn en niet 4. (zie bestand).
Hij moet de 2 uit de norm regel als er een x voorkomt dus negeren (niet -/- 2 want dat is ook weer niet correct).

Weet iemand of dit op te lossen is (in de huidige vorm van dit bestand)?

Bijlagen

Dankje voor de snelle reactie Cobbe..

Hij werkt bijna.

Alleen als ik nu bijvoorbeeld week 3 pak in cell a3 maakt hij van de norm 4 (waar het 3 zou moeten zijn).

Als ik met de weken switch pakt hij de ene keer wel twee minder mee in de norm en de andere keer niet.

Ja had net de controle gedaan en gezien dat het eigenlijk niet helemaal klopt.
Maar deze zou volgens mij beter moeten werken:

=SOM(VERSCHUIVING($C$6;C$1-1;;1;$A$3))-ALS.FOUT(INDEX($C$6:$K$6;VERGELIJKEN("x";$C10:$K10;0));0)

Laatst bewerkt:
Cobbe nogmaals bedankt,

Het gaat mij het petje te boven. Maar nog steeds niet helemaal.

Want als er nu twee weken bijvoorbeeld een x staat negeert hij alleen de eerste x, de tweede gaat dan nog mee.

Cobbe, wederom top en bedankt.

Echter nog niet helemaal de gewenste uitkomst. Cumulatief klopt het, als je een x invult in de betreffende week. Alleen stel:

Tm week 3 is bij. Ben heeft twee x jes staan.

Je kijkt terug naar week 2. Dan gaat de tweede x nu in de min bij de norm. (dus een x bij week 2 en 3, je kijkt via cela3 naar week 2, dan is de uitkomst van de norm nu 1 i.p.v. 2 uit week 1.)

De x'jes van vakantieweken worden ook vaak vooraf al ingevuld waardoor de norm nu in mindering word gebracht (ipv genegeerd).

Dankje Cobbe,

Nu telt hij gewoon de score op als ik het goed zie. Norm bijvoorbeeld bij ben moet 2 zijn tm week 3 (de norm 2 presentaties van week 1).

Ja had de foute(onvolledige) formule gepost, dit moest het worden voor M8:
=SOM(VERSCHUIVING($C$6;C$1-1;;1;$A$3))-ALS.FOUT(SOM.ALS(Walter;"x";$C$6:$K$6);0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan