• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als - optellen van verschillende cellen die voldoen aan enkele opgegeven waarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nwer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nwer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 okt 2016
Hallo,
Hoe kan ik verschillende cellen optellen die aan bepaalde voorwaarden voldoen (in mijn geval een cijfer dat bestaat uit 6 getallen en waarvan de eerste 3 of 4 bepaald zijn en de volgende 2 of 3 kunnen variëren, vb 233 (?)(?)(?)).
Ik heb een proefversie toegevoegd.

Dit is wat ik al heb
=SOM.ALS($A$5:$A$20;"233110";B$5:B$20)
het lukt me dus met het optellen van 1 getal, maar ik moet er meerdere kunnen optellen. Hoe gaat dit?

bedankt!

Bekijk bijlage Som-als.xlsx

Plaats getallen niet tussen aanhalingstekens, dan wordt het namelijk TEKST....

In bijgevoegd voorbeeld zijn 2 uitwerkingen, je moet maar kijken welke voldoet...
- Eentje waarbij alleen de rijlabels in grijze vakken worden opgeteld;
- Eentje waarbij alleen de rijlabels met een bepaalde beginnummering opgeteld worden (bijv. 233)

Voorbeeldje: Bekijk bijlage Som-als (AC).xlsx

Laatst bewerkt:
Super, hartelijk bedankt!
Ik kom er nu nog niet achter of dit ook werkt voor het optellen van getallen die bestaan uit 6 tekens en waarvan de eerste 4 bepaald zijn? Stel ik neem als getal 2344, maar dit komt ook voor in 522344 of 823448, terwijl ik enkel de som nodig heb van de getallen die beginnen met 2344 (bv 234412, 234459, 234410,...)

bedankt!

De formule telt alleen de getallen die beginnen met bijvoorbeeld 2344, en niet als het ingegeven getal er middenin staat. Precies wat jij wilt.

Dus 234401 en 234402 worden wel opgeteld, maar 5234401 en 8234401 niet.

okay, vandaag LINKS in de formule!

bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan