• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS telt niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

rtitawano

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 dec 2011
Hallo, ik ben een nieuwkomer op dit forum. Zeer regelmatig ben ik door oplossingen op dit forum verder geholpen. Dus vond ik het wel tijd worden om deel te nemen :)

Nu heb ik een probleempje in Excel 2003
Ik wil d.m.v. de som.als functie bedragen optellen
Nu heb ik in Kolom A de bedragen staan en in Kolom B het criterium (Klant, Opdrachtgever). Als ik som.als gebruik dan worden de bedragen uit kolom A niet opgeteld.
Als ik de inhoud van de kolommen omdraai (de bedragen in Kolom B en het criterium in kolom A) dan werkt het wel, maar zo zou ik het niet willen.

Iemand enig idee?

Zo werkt de formule niet

A B
1 12 Klant
2 13 Opdrachtgever
3 54 Klant
4 34 Klant

Zo wel:

A B
1 Klant 12
2 Opdrachtgever 13
3 Klant 54
4 Klant 34

Zo kan het wel.

Code:
=SOMPRODUCT((B1:B4="Klant")*(A1:A4))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,
Dank voor je snelle reactie. Als ik jouw formule in een leeg werkblad probeer dan werkt het perfect. Doe ik het in mijn bestaande werkmap, dan krijg ik een "Waarde" fout. De bedragen die de eerste kolom staan zijn resultaten van optellingen...de tweede kolom is een drop-down menu, kan dat het probleem veroorzaken?

Totaal Kosten
€ 728 Klant
€ 728 Presales
€ 464 Presales
€ 146 Klant

Nee, dan lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Kan je het bestand hier plaatsen zonder gevoelige informatie?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

En wat doet
Code:
=SOM.ALS(B1:B4;"*klant*";A1:A4)

Doe ik het in mijn bestaande werkmap, dan krijg ik een "Waarde" fout.

Dit komt waarschijnlijk doordat je de kolomkop mee neemt in het zoekbereik.

Geen probleem met som.als
zie bijlage.

Helemaal top! Ik zie dat ik bij het selecteren van het bereik beide kolommen heb geselecteerd. In tegenstelling tot jouw oplossing. Nu werkt het wel.

Dank voor jullie hulp
Mijn dank is groot :)

@Roncancio ik ga ook wat met somproduct experimenteren, thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan