• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stokkie2000

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2004
Ik heb een tabel met daarin een Hoofdstuknummer (1 t/m/ 14), Urencode (diverse) en uren.

Nu wil ik met een som als functie het toaal van een combinatie van hoofdstuknummer en urencode de totale uren op laten tellen.

BV hoofdstuknummer R01 en Urencode R01.02

Ik kan met een som als en verschuiffuncite wel het toaal van een van de twee voorwaarden op laten tellen, maar kan ik ook een functie maken die naar beide voorwaarden kijkt en dan de uren optelt. Een hoofdstuknummer en urencode kan meerdere keren voorkomen in de tabel, vandaar dat ook opgeteld moet worden.

Ik gebruik nu de volgende funcite, maar deze krijg ik maar op één voorwaarde
=SOM.ALS(Bereik tabel;voorwaarde;VERSCHUIVING(Bereik tabel;0;1))

Alvast bedankt.

Als je een vraag stelt of een reactie plaatst, kun je naar beneden Scrollen.
Bij "overige opties" zie je staan: "Beheer Bijlagen" Klik daar maar eens op.

Laatst bewerkt:
ter aanvulling van het voorbeeld:
Ik heb drie weken van 8 uur = totaal 24 uur.
In de totaaltelling in het tabelletje zou er zo uit moeten zien
R01 R01.01 4 uur
R02 R99.01 8 uur
R02 R02.06 8 uur
R03 R03.03 4 uur

Ik moet in één formule de gehele tabel van de 3 weken kunnen selecteren. In de pratijk heb ik 14 hoofdstukken. ongeveer 100 urencodes en gaat het over een periode van 10 weken. Dit geheel moet in één tabel samen komen als optelling per hoofdstukcode en urencode.

Als je de weken onder elkaar zet ipv naast elkaar wordt het een stukje eenvoudiger.
Zie blad 2

Bijlagen

Dat klopt, alleen kan ik mijn bestand niet zo ombouwen. Op een andere manier is het niet mogelijk?
Zoals ik in het voorbeeld de weken heb geschets gaat het per dag dus ik heb 45 van dergelijk kolommen naast elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan