• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som als

Status
Niet open voor verdere reacties.

sateliet

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2006
graag formule waarbij hij in kolom B zoekt naar een naam (bv piet) dan kijkt naar het getal in kolom E, als deze negatief is dan moet hij deze allen samen optellen.

Deze zal dat voor u fixen:
Code:
=SOMPRODUCT((B1:B100="piet")*(E1:E100<0)*(E1:E100))

wel even de bereiken aanpassen. In versie tot xl2003 kan je geen hele kolommen gebruiken in deze functie.

Beste sateliet,

Misschien bedoelde je het niet zo, maar we VRAGEN hier op het forum. Niet EISEN...
Op basis van je "eis" kom ik op deze formule...(nog wel de kolommen aanpassen naar je exacte bereik)
Code:
=ALS(SOM.ALS(B:B;"piet";E:E)<0;SOM.ALS(B:B;"piet";E:E);"")

Cobbe was net ff sneller ;)

Laatst bewerkt:
was zeker niet mijn bedoeling om iets te eisen ...
wou gewoon kort neerpennen naar wat ik opzoek was ...
bedankt voor formule

Als je Excel 2007 of 2010 gebruikt, kun je ook dit gebruiken:
Code:
=SOMMEN.ALS(E1:E100;B1:B100;"piet";E1:E100;"<0")

spaarie,
jouw formule zal niet in alle gevallen het juiste resultaat geven.
Met het eerste gedeelte daarvan:
Code:
=ALS(SOM.ALS(B:B;"piet";E:E)<0 ...
kijk jij of de optelling van ALLE getallen van piet kleiner dan 0 is.
Maar de negatieve getallen van piet behoren ook opgeteld te worden als de som van alle piet's getallen groter is dan 0.

Zo ging het: .................................:confused::confused::confused::confused::confused:...............:shocked::eek:

:d INDERDAAD!

Je hebt geheel gelijk... stom, stom, stom, stom....:o

Zo dom is dat niet hoor.
Het is door formules te proberen dat je ze leert kennen.
Als je niets probeert, leer je ook niets. Dat is op dit forum ook al vaak gebleken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan