• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Hoi,

Ik ben op zoek naar een formule waar ik een optelling als er aan meerdere criteria wordt voldaan.
Ik heb een voorbeeld meegestuurd. In het tabblad "output" wil ik in cel D4 een formule hebben waarin ik optelling heb die voldoet aan de criteria die in de cellen C3 en C4 staat, waarbij cel C3 vast moet komen te staan aangezien ik de formule naar beneden wil door kopieren. De optelling moet komen uit het tabblad "uren"
Heb veel geprobeerd met de formule som als maar het lukt niet om meerdere criteria erin te verwerken.

Alvast bedankt

gr

Bekijk bijlage uren.XLS

Zet onderstaande formule in D4:
Code:
=SOMPRODUCT((uren!A:A=C$3)*(uren!B:B=C4);uren!C:C)

@autoweek: ik heb excel 2003
@ koster 1984: Ik krijg de foutmelding #GETAL! met jouw formule. Wat gaat er fout?

Laatst bewerkt:
@Autoweek,

Je hebt hierin helemaal gelijk. De SOMMEN.ALS is hiervoor vanaf excel 2007 bijgekomen, hij werkt dus alleen in 2007 en hoger. Veel bedrijven werken echter nog met 2003. Somproduct werkt in alle versies en is dus op het forum veiliger te gebruiken als advies.

Sommen.als is een functie die pas is toegevoegd vanaf versie 2007.
Dus het werkt niet bij de nog veel gebruikte versie van 2003
'T is maar dat je het weet.

Laatst bewerkt:
@ Gertjan

Excel 2003 kan niet met oneindige bereiken overweg ( A:A ) hier moet je een bereik aan hangen ( bijv. A2:A1000)

Ik wist ook niet dat oneindige bereiken het in 2003 en daarvoor niet deden (normaal gebruik ik ook de SOMMEN.ALS-functie, maar ik zag al dat je een oud excel hebt), maar dan zou de formule zo worden:
Code:
=SOMPRODUCT((uren!A$7:A$305=C$3)*(uren!B$7:B$305=C4);uren!C$7:C$305)

=SOMPRODUCT((A7:A65000=output!C3)*(uren!B7:B65000=output!C4)*(uren!C7:C65000))

Dat moet werken

Heb een bereik van 65000 ingevoerd. Dat moet wel voldoende zijn neem ik aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan