• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som berekenen met variabele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogersmeets

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2023
Hoi

Ik wil uit een keuzemenu van 162 formaten kunnen selecteren en dan moet hij de waarde die rechts ernaast staat, in de grote lijst, berekenen bij kolom m3.
met een som die kijkt welke steen formaat uit de lijst is gekozen in het formaatkeuzemenu.
Dan typ je een aantal karren in het witte vak, en wil ik dat hij de waarde die in de grote lijst naast de formaten staat uitrekend met de getypte waarde.

dus bv de 1e: element soort kiezen, dan het aantal daarvan karren intypen, en dat vermenigvuldigen met het aantal m3 die ernaast in de lijst staat.

[TABLE="width: 318"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Element soort:[/TD]
[TD]m3:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]100/598 CS12[/TD]
[TD]1,716[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Probleem is dat er 162 maten zijn, moet ik dan 162 formules gaan maken ?
Het aantal karren is een getal dat nog getypt wordt, hoe zet ik die in een som zonder dat ik het getal nog niet heb ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zie bijlage

LET OP: van de lijst met elementen heb ik een benoemd bereik gemaakt met de naam Zoek_elementen.
Dat bereik wordt gebruikt in de vert.zoeken formule

Bijlagen

Kerel je bent geweldig !!!!!!
heel erg bedankt

(ik zat weer veel te moeilijk te denken, dus):p

Code:
 =VERT.ZOEKEN(F27;Zoek_elementen;2;0)*I27

kleine aanpassing als het formaat keuze veld leeg is moet hij bij het veld m3 niets aangeven leeg laten nu staat er dan
Code:
#N/B

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(F27;Zoek_elementen;2;0)*I27;"")

ik snap je mening maar die kleurtjes en fantasietjes zijn nodig om straks zoveel mogelijk data eruit te kunnen halen en ze zitten al op alle formulieren op het werk vandaar.
Deze formule werkt overigen niet omdat hij nu niet de m3 optelt uit de ingevulde kolom, als ik een formaat kies begint hij al wat te tellen bij m3 dat moet pas kunnen als ik een getal heb ingevoerd zoals bij de vorige die je gemaakt had, die werkt perfect met als maar dat hij bij een leeg keuzeveld 0 moet aangeven bij m3 of een 0

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan