Som berekenen van records met een waarde overeenkomstig aan een waarde in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excessive

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jun 2013
Hallo,

Ben sinds een paar dagen bezig mijn eerste Access database te maken. Meeste problemen waar ik tegen aan loop krijg ik tot op heden wel uitgedokterd, maar met het volgende loop ik vast:

Ik heb een tabel met klanten en een tabel met facturen. De informatie van een klant wordt weergegeven in een formulier. In dit formulier zit een subformulier, dat op basis van het weergegeven record in het hoofdformulier laat zien welke facturen aan de klant gekoppeld zijn. De tabel facturen bevat een kolom 'Bedrag'. Nu wil ik een veld maken in het hoofdformulier dat de som weergeeft van de kolom 'bedrag', maar dan alleen van de records gekoppeld aan de op dat moment weergegeven klantrecord. Hiervoor heb ik een textvak aangemaakt en heb ik geknutseld met de besturingselementbron property.

Een hoop dingen heb ik al geprobeerd, alles eindigt met #name in de tekstbox... Een aantal voorbeelden van wat niet werkt...:
1. Een query gemaakt die per klant de som weergeeft. Met Dlookup([querynaam]![kolomnaam];[querynaam];[querynaam]![klantnummer]=[klantnummer]
2. Dsum([facturen]![bedrag];[facturen];[facturen]![klantnummer]=[klantnummer]
3. Sum/IIf combinaties

Wat doe ik verkeerd? Ik weet dat de laatste [klantnummer] netjes de key van de huidige record pakt, deze kan ik in de textbox laten weergeven.

Alvast bedankt!

Als je de syntax in je bericht letterlijk uit de query hebt gekopieerd, dan gaat het niet werken zo. Geldt ook voor je DMax.
Code:
Dlookup("[veldnaam]";"[querynaam]";"[klantnummer]=" & [klantnummer])
Daarbij ga ik er vanuit dat je klantnummer numeriek is, anders werkt het nog steeds niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan