• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som berekenen van reeks getallen die bij elkaar horen (bereik automatisch herkennen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

stevenVL

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Voor een uitgebreid rekenblad zou ik graag tussentotalen berekenen van bepaalde reeksen getallen
Maar om niet overal manueel een som-functie te gaan invoegen en dan het bereik te gaan aanpassen, ben ik op zoek naar een methode/formule die automatisch herkent tot waar een reeks getallen doorloopt.
in mijn geval is de reeks getallen telkens gescheiden door een lege cel, vermits dit de rij is waarin de hoofdstuk-benaming staat, en daaronder dan de gegevens. Eigenlijk moeten dus bij die hoofdstuk-rijen telkens de subtotalen komen van wat er onder zit.

Hopelijk is dit wat duidelijk, en weet er iemand een oplossing hoe dit in een formule te steken, zodat het bereik automatisch herkend wordt.

alvast bedankt,
Steven

een voorbeeldbestand plaatsen lijkt me handig.

Aha, heel duidelijke vraagstelling. Ik stel voor dat je onder de reeks getallen een formule plaatst, iets met AANTAL.ALS of zo, met als parameter een zoekbereik dat zorgt dat automatisch de reeks getallen herkent wordt en rekening houdt met een lege cel in de kolom. Daaronder kunnen dan de gegevens opgeteld worden met een SOM-functie of SUBTOTAAL of iets dergelijks. De hoofdstukrijen vallen hier dan buiten. Ik hoop ook dat dit duidelijk is (zo niet: zie post #2) en wens je veel succes met het in elkaar steken.

Het is ook zeer goed mogelijk dat de oplossing compleet anders moet zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk eerder aan een draaitabel oplossing, veel eenvoudiger in het "onderhoud", vooral als er nog rubrieken gaan bijkomen of afvallen...

Of de functionaliteiten Group of Subtotal.. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan