• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som berekenen wanneer voldaan aan criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

wout83

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
In bijlage bestand.
Ik heb door dit forum al antwoord gekregen op de formule die ik nu gebruik in voorbeeld.
Controle op product en weeknummer.

Hetgeen wat me nu niet lukt is dat ik dit totaal wil verdelen over verschillende codes.
Dus als het product is gevonden dan moet de formule niet die waarden optellen maar verder zoeken naar specifieke code.
De som ligt dus op een niveau lager. Uitleg van de codes staan ook in het document.

Kan er iemand me helpen?
Ik dacht al met EN formule bij ALS maar dat lukt niet.

Ik hoop op een antwoord.

Bedankt
Wout

Bekijk bijlage voorbeeld_codes.xlsx

Ik heb iets van een poging gewaagd

Ik snap alleen niet waarom je een matrix formule gebruikte
Ik heb deze vervangen voor sommen.als
Met een extra hulprijtje bij je draaitabel om te bepalen bij welke categorie deze behoord
daarbij ga ik er nog wel vanuit dat het slechts 3 producten zijn. Wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn ben ik bang voor. maar dat is probleem 2

de waarde in n2 die de week bepaald (gok ik) moet wel als tekst zijn aangezien dit in de draaitabel ook zo is

Ik weet niet in hoeverre dit voorbeeld lijkt op het origineel.
Maar ik verwacht dat het origineel een echte draaitabel is.
Dit verandert namelijk alles aangezien je dan veel meer kunt dan bij een platte tabel zoals deze.

Ook snap ik nog niet wat precies de bedoeling is met die verschillende namen en locaties.

conclusie van mijn verhaal:
Ik ben bang dat je weinig aan mijn bewerkingen hebt aangezien de testdata wat beperkt is.
Maar probeer in ieder geval de formules te ontcijferen zodat het misschien toch toepasbaar is.

succes

Bekijk bijlage voorbeeld_codes_nieuw.xlsx

Hi

Bedankt, zal deze vandaag te bekijken.
Het echte is inderdaad een draaitabel en is dus moeilijker om daar een extra hulprijtje bij te plaatsen.
Tevens gaat het hier ook om meer producten.

Eigenlijk zouden er dus 2 controles moeten gebeuren.
Eerst het product en dan de code. De som is dan enkel die van de code.

Ik denk dat een draaitabel het makkelijker maakt
ondanks dat je minder goed met hulprijtjes kunt werken

In een draaitabel zijn de gegevens namelijk in verschillende lagen verdeeld
Dus
- appel groen
+ code1
+ code 2
Dat betekent dat iedere code ergens al de eigenschap appel groen heeft
Maar een draaitabel is vooral handig om een mooie tabel te laten zien

Ik geeft persoonlijk toch vaak de voorkeur om te rekenen met de originele datatabel
Daar staat waarschijnlijk iedere code er uniek (vaak heel vaak) met daarachter het product
zodat je daar simpelweg sommen.als() kunt gebruiken

Ik krijg het dus simpelweg niet voor elkaar.
Is dit iets wat ik met VBA ga moeten bekijken? Ik neem aan dat de zoektocht naar formules geen positief resultaat zal opleveren...

Iemand een voorzetje hoe ik zoiets met VBA moet gaan doen?

Nee kan zonder vba
(ofja alles kan in vba maar dat is hier bij niet van toepassing)

bij invoegen
dan helemaal links draaitabel
dan selecteer je de bron
dan moet je wat je als kolomlabels, rijlabels en waarden wil hebben op de goede plek slepen

bij rijlabels dus productnaam, code en eventueel locatie
bij kolomlabels weken of periode
dan bij waarden de aantallen of net wat

http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/draaitabel-en-draaigrafiekrapporten-maken-of-verwijderen-HP010342375.aspx

is vrij lastig om zonder tabel een voorbeeld te maken

Hi Ralbers

De gegevens staan in een draaitabel.
Als je mijn document bekijkt (gegevens_draaitabel) dan zie je de format van een draaitabel.
Ik heb deze gewoon aangepast zodat ik een voorbeeld kon laten zien.
Nu moet ik enkel deze data kunnen lezen via formules zodat ik deze data kan gebruiken in een rapportage tabel.
De data uitlezen kan al via de formule in TABEL alleen moet ik een split kunnen maken tussen (NEW / MIGR / ?) en net deze stap lukt me niet.

Gr

Ik gokte al dat dat het geval zou zijn

Ik heb niet genoeg ervaring met draaitabellen om dit zo uit mijn hoofd efe te doen
Daar moet ik de draaitabel zelf voor zien

Heb je rechtermuisknop gedaan op die draaitabel en dan lijst met velden weergeven

aangezien je "draaitabel" die je gedeeld hebt gewoon platte tekst is en in werkelijkheid dus wat diepte bevat
Zonder een echte draaitabel eventueel met nepgegevens en met maar paar regels kan ik niet heel veel meer doen om je te helpen

Ik zal deze proberen zsm proberen aan te passen en te delen via deze thread.
Alvast bedankt.

In bijlage een update van het document.
Het is dus de bedoeling dat er verschillende controles worden uitgevoerd vooraleer een som te maken

1. Product (Groene Appel)
2. Code (New codes staan in legende, hier kan denk ik 1 formule werken en dan simpelweg zelfde formule gebruiken met een '+' teken tussen)
3. Weeknummer (bepalend voor optelbereik, in eerste instantie geen must maar geniet wel de voorkeur)

Het probleem met Sommen.Als is het dat de productnaam maar 1x voorkomt uit de draaitabel.
Formule werkt wel maar geeft niet het gewenste resultaat.

De huidige formule in het document is foutief.

Bekijk bijlage voorbeeld_codes_2.xlsx

Wout,

de gegevens op het eerste tabblad lijken op een draaitabel, maar zijn dat niet meer.
Zou je de basisgegevens ook kunnen toevoegen?

En kun je ook aangeven wat de gewenste uitkomst is?

Laatst bewerkt:
inderdaad

Wat je wil bereiken heeft met die draaitabel te maken
Dus als we je willen laten zien hoe je het moet zul je ook een echte draaitabel moeten laten zien

Als je de bron hebt waar de draaitabel op gebaseerd is kan dat misschien ook helpen. Die is denk ik makkelijker te maken met fictieve gegevens.

OK zal zien wat ik kan doen maar ik zie niet meteen in waarom dit zo cruciaal is.
In vorige antwoorden die ik via dit forum heb ontvangen was dit ook niet nodig.

De (matrix)formule blijft toch hetzelfde?

Ik ben hier al verder.
Mede door de SOMMEN.ALS en de draaitabel functionaliteit: itemlabels herhalen.

Deze laatste is erg belangrijk aangezien ik zo het criteriumbereik juist kan aangeven.

In mijn voorbeeld document mogen jullie dus productnaam doortrekken aangezien ik deze ook zie in draaitabel.

Nu rest me enkel nog de variabele van het weeknummer mee te nemen in de formule.
Alsook de lengte bepaling van de criteria cel.

Hi Ralbers

Dat ziet er idd erg goed uit, bedankt
Een vraagje, waarom zet je week als ="14" ipv 14 ?

Ik ga hier al eens verder mee aan de slag.

Probeer het maar eens met 14
dan vind hij namelijk niks
je weeknummers in je "Draaitabel" zijn namelijk ook tekst
net zoals meer dingen

Maar is kwestie van een lijstje maken met de mogelijke weken zodat alleen daar uit gekozen kan worden

OK dat is waar maar ik snap je toegevoegde waarden niet aan de "draaitabel"
Deze velden kan ik zelf niet toevoegen in origineel bestand aangezien het hier om een echte draaitabel gaat.

In bijlage kan je zien dat ik in de draaitabel de itemlabels laat herhalen, dit maakt het zoeken makkelijker.
Heb je dan nog steeds die additionele velden nodig die je hebt toegevoegd?

mod edit: op verzoek bijlage verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan