• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som formule aan voorwaarde koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cold

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Berichten
132
Ik wil in kolom C de som maken van dezelfde rij ik kolom A en kolom B, maar de som gekoppeld aan een voorwaarde. Ik ga in een bepaalde cel een getal ingeven (aantal rijen waarvan de som gemaakt moet worden) en dat excel dan automatisch via een som formule het totaal berekend van rij 1 en 2 in het voorbeeld.

Som maken tot rij nummer : 2

Rij kolom A Kolom B Kolom C = Som (A+B)
1............ 4...............6.............10
2............ 9...............4.............13
3............ 5...............3
4.............3
5.............4

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Thx !
Cold
 
Laatst bewerkt:
Wil je dan de som van elke rij afzonderlijk,
of van meerdere rijen tezamen?
Voorbeeld: als je 2 invult, moet dan in kolom C zowel 10 als 13 worden vermeld,
of wil je 1 getal (23) als uitkomst ?
 
een gok: in A1 staat je getal voor het aantal rijen, formule in kolom C in dezelfde rij als waar de eerste optelling moet plaats vinden (in het voorbeeld rij 3), en doortrekken naar beneden.
Code:
=ALS($A$1<RIJ(A1);"";SOM($A3:$B3))

En als het getal staat voor het aantal rijen wat hij bij elkaar moet optellen (in A3 staat het eerste getal, A1 geeft het aantal rijen aan)
Code:
=SOM(VERSCHUIVING($A$3;;2;A1))

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Wil je dan de som van elke rij afzonderlijk,
of van meerdere rijen tezamen?
Voorbeeld: als je 2 invult, moet dan in kolom C zowel 10 als 13 worden vermeld,
of wil je 1 getal (23) als uitkomst ?

De som van iedere rij afzonderlijk graag weergeven in kolom C. Als ik 2 invul moet in kolom C de som van de eerste 2 rijen (kolom A + kolom B) afzonderlijk weergegeven worden, dus 10 en 13 zoals in het voorbeeld.
 
De som van iedere rij afzonderlijk graag weergeven in kolom C. Als ik 2 invul moet in kolom C de som van de eerste 2 rijen (kolom A + kolom B) afzonderlijk weergegeven worden, dus 10 en 13 zoals in het voorbeeld.
Typ in F1 het aantal rijen waarvan je de som wil zien,
en het gewenste resultaat zal in kolom C verschijnen.
Zie bijlage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan