• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som formule en kolom invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexcellern

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2015
Ik wil de som van een rij met cellen hebben. Regelmatig moet een kolom worden toegevoegd en die rij moet dan automatisch worden toegevoegd aan de som.
Dit lukt gedeeltelijk met de verschuiving formule, maar heb nog een klein probleempje.

Vb.
In cel B2 staat de formule: =SOM(VERSCHUIVING(B2;0;1;1;5))
Dan telt hij dus op: cellen C2 t/m G2.

Nu voeg ik een kolom in, vlak voor C2. Hiermee valt dan de nieuwe kolom H weg, omdat hij maar t/m 5 kolommen naar rechts optelt.
Hoe krijg je voor elkaar dat hij er een kolom aan toevoegt?

Ik zou i.p.v. het getal 5 (naar rechts) ook dit kunnen zetten op 10000 ofzoiets, maar dat is niet de bedoeling. Ik zou denken aan een teken oneinig maar dat werkt niet (∞)
De formule moet overigens ook naar beneden te kopiëren zijn.

Ik mis overigens een voorbeeldje...

Waarom niet gewoon?
Code:
=SOM(C2:G2)

Dat werkt niet, dan schuiven de kolomnummers op in de formule, ook als je het dollar teken gebruikt.
Probeer het maar uit in mijn voorbeeld bestand.

Het probleem is mij nog niet zo duidelijk. Het voorbeeld verduidelijkt ook niet zoveel.

Je wilt een kolom toevoegen voor de bestaande data die dan ook meegenomen moeten worden in de optelling, dit gaat nu verkeerd omdat de waarde 5 in de verschuiving niet variabel is. Heb ik het zo goed samengevat en werkt in dat geval deze?
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(B2;;1;1;KOLOMMEN($B2:$H2)-1))

Laatst bewerkt:
Dat heb je goed samengevat en de geboden oplossing werkt ook prima, dank!
Ik neem aan dat dit de meest logische oplossing is?

Als ik iets meer van het probleem zou weten kan ik beter bepalen of het de meest logische oplossing is.

Voor nu kon ik weinig simpelers bedenken. Maar er zijn meer knappe koppen hier...

Ik weet niet hoe ik het probleem nog verder moet verduidelijken.

Samengevat:

Een rij cellen moet worden opgeteld.
Als er een kolom moet worden toegevoegd (met 'invoegen' vóór de eerste kolom van de betreffende cellen), dient de complete range van cellen ook uitgebreid te worden met die toegevoegde kolom.

Maar je oplossing werkt zoals gemeld, dus voorlopig ben ik uit de brand, dank!
Als er nog een betere oplossing is dan verneem ik het graag.

Ik snap wat je wilt bereiken (denk ik), en het probleem hierbij. Je wilt een kolom invoegen en dan kloppen de verwijzingen niet meer.

Met meer inzicht in het probleem bedoel ik antwoord op vragen als:
- Staat er iets boven de kolom bijvoorbeeld. Een kolomtitel, datum, stukje tekst, nummer o.i.d. waarop de laatste kolom gezocht kan worden?
- Waarom is het niet de bedoeling om 10000 te gebruiken i.p.v. 5 in de VERSCHUIVING-functie?
- Waarom kolom invoegen aan begin en niet aan eind?
- Waarom is een draaitabel geen optie?
Etc.

Maar goed, als je eerst uit de voeten kunt kunnen we dit ook laten rusten. Dat mag jij bepalen.

ah, ik kan me je vragen nu voorstellen.

Het is in werkelijkheid een groot spreadsheet met duizenden rijen en veel kolommen.
Er staat bij elke kolom inderdaad een titel.
Een kolom toevoegen aan het begin is uit praktisch oogpunt het makkelijkste, dat is het meest actuele en wil ik vooraan hebben.
Inderdaad werkt het 'verschuiven' naar bijvoorbeeld 10000 ook, maar ik had het idee dat hij dan onnodig rekenkracht gaat gebruiken, voor lege cellen. Ik heb al vaak veel last van niet handelbare, vastlopende, te grote spreadsheets, waarbij ik alle tips om deze problemen te verhelpen al eens getest heb (dat vastlopen is echt een vervelend probleem, maar dat even terzijde).

Ik ben niet gewend om met draaitabellen te werken, maar dat lijkt me voor dit spreadsheet geen optie, maar wellicht moet ik daar nog eens induiken.

Ik wil jullie ook niet verder belasten met mogelijke andere oplossingen nu ik een werkende oplossing heb ontvangen, maar sta er wel voor open mocht iemand dit leuk vinden en iets weten :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan