• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM formule verschillende startpunten

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndreD

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2011
Ik heb een probleem met het berekenen van een aantal zaken in excel. In mijn file heb ik een lijst met bedrijven (horizontaal) en data (verticaal). Om bepaalde returns te berekenen voor een geselecteerde periode moet ik een voorwaardelijke som uitvoeren (1 jaar, 3 jaar). Echter de data start op verschillende tijdstippen, het gaat om bedrijven die starten op de beurs (IPOs).

Ik wil uiteindelijk een som van de eerste 12 waarden in een kolom vanaf het moment dat er waarden zijn voor het bedrijf. Het zijn 1200 kolommen, dus handmatig het startpunt aangeven in een som formule is niet echt een optie.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen ?

Alvast bedankt.

Andre

Zonder een voorbeeldbestandje, ontdaan van privacygevoelige gegevens, is het erg moeilijk snel en adequaat op je vraag in te gaan.

Dat is inderdaad niet slim van mij, bij deze een voorbeeldbestandje erbij. In het bestand heb ik 3 bedrijven inclusief aandelen returns laten staan. Zoals je kunt zien starten de bedrijven op verschillende data en ik ben dus op zoek naar een formule om voor de 1200 bedrijven een som van de eerste 12 waarnemingen in ieder kolom te maken. Voor de 3-jaar CAR moet de formule dan voor de eerste 36 waarnemingen zijn.

Aangezien het om een groot aantal bedrijven gaat is dit onmogelijk handmatig op te zoeken voor elke kolom (start/eindpunt).

Alvast bedankt voor de hulp!

Andre

Ps. Ik probeer later het bestandje nog een keer te uploaden, ik krijg herhaaldelijk de foutmedling upload failed. De upload werkt nog steeds niet, heb het bestandje geupload via MijnBestand.nl. Te downloaden via deze link: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MNHLFLZERAEE.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vraag inderdaad ook gepost op deze andere wevbsite omdat de upload functie bij het bericht op helpmij niet werkte. Uiteindelijk bleek het ook mogelijk om een bestandje te uploaden via MijnBestand.nl. Een oplossing is voor mij belangrijk waardoor ik zsm het bestand online wilde hebben.

Zouden jullie serieus naar de vraag kunnen kijken?

Bvd,

Andre

Bedankt voor de reactie, de som functie werkt zo inderdaad! Perfect.

Ik heb nog een andere vraag aansluitend hierop, voor de berekening van de andere variabele moet ik voor dezelfde waarnemingen (eerste 12, eerste 36) een andere berekening uitvoeren. Ik heb geprobeerd dit in te voegen in de formule zoals aangegeven, alleen ik krijg het niet voor elkaar.

Ik moet voor deze variabele de volgende berekening doen; Product eerste 12 cellen vanaf start MINUS product corresponderende 12 cellen KolomB. Ter verduidelijking heb ik hetzelfde excel bestandje toegevoegd als in mijn vorige vraag.

Alvast bedankt voor de hulp!

Andre

ps. Uploader werkt nog steeds niet bij mij, opnieuw via MijnBestand.nl http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KHOE7OP3UIG6.xlsx

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan