• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som functie afhankelijk maken van ingevulde cel of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gertjanfr

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2016
Ik heb een vraag over de som functie.
Ik wil een som formule maken waarbij de eerste ingevulde cel bij een uzk als eerste cel dient voor de som formule.

Voorbeeld:
Als UZK 2 pas vanaf week 5 (cel F3, zie bijlage) voor het eerst een ingevulde cel heeft, dient de som formule bij uzk pas vanaf F3 te beginnen.

Mijn vraag is, is dit mogelijk? en zo ja: hoe?

Bekijk bijlage Opzetje.xlsx

Waarom wil je dat? Het maakt voor de uitkomst niet uit of je lege cellen al dan niet meeneemt.

Som formule afhankelijk van gevulde cel

In principe niet, maar ik wil eigenlijk kijken wat ze elke periode van 4 weken qua aantal halen.
beginnend met tellen vanaf de eerste week met een aantal.

Ik wil dit steeds afzonderlijk voor elke uzk zien.
Ik denk dat je dan op verschillende som formules uitkomt, waarbij de eerste som formule dus begint met de eerste week met een aantal.

Het is complex zoals je begrijpt, dus hoop dat je me nog snapt! ;)

Je moet je voorstellen dat elke uzk in een andere week begint.
De som formules van de verschillende uzk zullen dus niet synchroon aan elkaar lopen.
Elke keer handmatig de som formules voor een periode van 4 weken opstellen is redelijk veel werk.
Vandaar mijn vraag of Excel dit makkelijker kan doen.

wil je de som tot aan het einde of 4 weken vooruit?

in bestandje 4 weken vanaf eerst gevulde kolom

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat ziet er al goed uit. Top!
Ik wil het allereerst voor de eerste 4 weken, maar daarna ook voor de 2e 4 weken, 3e 4 weken etc.
Zodat je voor elke UZK afzonderlijk kan zien wat hij/zij per 4 weken aan aantal krijgt.
Ik heb even een uitgebreider documentje bijgevoegd:

Bekijk bijlage Opzetje versie 2.xlsx

Voor de 2e 4 weken:
Code:
=SUM(OFFSET($A$2;;[COLOR="#FF0000"][B]4+[/B][/COLOR]MATCH(FALSE;ISBLANK($B$2:$P$2);0);;4))
Voor de 3e 4 weken:
Code:
=SUM(OFFSET($A$2;;[COLOR="#FF0000"][B]8+[/B][/COLOR]MATCH(FALSE;ISBLANK($B$2:$P$2);0);;4))

etc.

Inmiddels ben ik ook bezig geweest - gebaseerd op het eerste opzetje - en heb een hulpkolom (O) voor de startkolom en 1 formule in P2, doorgetrokken naar rechts en naar beneden t/m R6.
Code:
O2: =MIN(ALS(B2:K2>0;KOLOM(B2:K2)))
P2: =ALS(($O2+4*KOLOMMEN($P2:P2)-4)>KOLOM($K2);"";SOM(VERSCHUIVING(INDEX($A2:$K2;$O2+4*KOLOMMEN($P2:P2)-4);0;0;1;MIN(4;KOLOM($K2)-($O2+4*KOLOMMEN($P2:P2)-4)+1))))

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan