som maken als maand voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

StephaanK

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
Ik heb een tabel met daarin maanden, locaties, aantallen en bedragen voor bepaalde types van transacties. Voor sommige maanden heb ik geen info. Ik heb ook per type bedragen en een som van goedgekeurde en niet goedgekeurde bedragen. Van die laatste moet nu per maand de som gemaakt worden. Het probleem is dat ik de som moet maken op basis van de maand (vb je moet Z sommeren per maand, dus som van Z als in de kolommen A tot P "201201" voorkomt) maar dat bedrag in kolom Z maar 1 keer geteld mag worden en soms komt de maand niet voor en en soms meerdere keren (zie bestand in bijlage).
Als ik kolom D zou nemen als referentie voor de datumvergelijking dan wordt het bedrag z4 niet geteld want D4 is leeg, als ik M zou nemen dan wordt bedrag in Z6 niet geteld omdat kolom M6 leeg is . Ik dacht het op te lossen met telkens een array te maken van de betrokken maand (voor 2012 01 zou de array dan A2:z8 zijn en dan met vba wat testen op al dan niet leeg zijn en al of niet reeds geteld maar dat lijkt mij nogal omslachtig vooral omdat er iedere maand info gewijzigd wordt (voorbije maand wordt toegevoegd en updates per type vanaf 201201 kunnen voorkomen). Voor de verdere verwerking zou een formule handig zijn maar VBA is op zich ook geen problem.
De sommen die ik als resultaat zou moeten hebben voor de maanden 201201 en 201202 staan in het voorbeeld
Alvast al bedankt voor alle suggesties
Stephaan

Bijlagen

Zonder hulpokolom.
Matrixforumule:

PHP:
=SUM(Z3:Z14*((M3:M14=201201)+(D3:D14=201201)+(G3:G14=201201)>0))
PHP:
=SUM(Z3:Z14*((M3:M14=201202)+(D3:D14=201202)+(G3:G14=201202)>0))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan