• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som met 2 variabelen in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

nlsat

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Hallo ik wil graag wat gegevens uit een tabel bij elkaar optellen maar de op te tellen waarde is afhankelijk van 2 variabelen.

De brondata komt middels een query via "Externe gegevens ophalen" uit de database van Exact Globe 2003. Dit is een dynamische koppeling.

Ik wil de waarde van een bepaald project op de rekeningen 6020, 6022 en 6025 bijelkaar optellen. Deze komen echter op hetzelfde project meerdere malen in de tabel voor.

Met de functies SOM.ALS en DBSOM lukt dit mij niet. Het gebruik van een draaitabel is een optie alleen is het m.i. lastig om met de gegevens in de draaitabel door te blijven rekenen, daarbij is het verversen en het eventueel aanpassen van het bereik van de draaitabel ook weer een extra handeling.

Bijgaand een voorbeeldje van het bestand.

Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?

B.v.d.

Bijlagen

=DSOM(C13:G49;5;D7: D10)

en in D8 tot D10 zet je 6020, 6022, 6025.

Wigi

of :
Code:
=SOM.ALS(F14:F49;"=6020";G14:G49)+SOM.ALS(F14:F49;"=6022";G14:G49)+SOM.ALS(F14:F49;"=6025";G14:G49)

Wigi en Gime, bedankt voor de snelle reactie maar het gaat toch niet helemaal goed.

Beide oplossingen kijken m.i. niet naar het betreffende projectnummer of zie ik iets over het hoofd.

De oplossing van Wigi krijg ik niet werkend, is het mogelijk dit even in het eerder bijgesloten voorbeeld op te nemen. Wellicht zit het probleem in de spaties welke voor de reknr staan.

B.v.d.

Bedankt Finch.

Het is inderdaad DBSOM in het Nederlands en DSUM in het Engels. En geen mengeling :o

Code:
=SOMPRODUCT((WAARDE(C14:C49)=7308002)*(WAARDE(SPATIES.WISSEN(F14:F49))=6020)*(G14:G49))+SOMPRODUCT((WAARDE(C14:C49)=7308002)*(WAARDE(SPATIES.WISSEN(F14:F49))=6022)*(G14:G49))+SOMPRODUCT((WAARDE(C14:C49)=7308002)*(WAARDE(SPATIES.WISSEN(F14:F49))=6025)*(G14:G49))
Dat ook nog een filter moest ingebouwd worden voor het project kon ik niet meteen opmaken uit je eerste post (alhoewel het er staat). Daarenboven zijn je rekeningnummers en projectnrs zwaar vervuild en dienen deze eerst dienen opgepoetst en daarna in ofwel Tekst ofwel Getallen omgezet zodanig dat de formules er greep op krijgen !

Laatst bewerkt:
Bedankt

Heren, bedankt voor de hulp. Het 'probleem' is opgelost, de formule van GiMe werkt goed.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan