• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som met variabel bereik tussen 2 condities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charelt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2014
hallo

Ik worstel met een probleem . Ik zou in een excel bestand de som willen optellen in 2 kollomen die tussen 2 condities staan en waarvan de op te tellen rijen variabel kunnen zijn . Het kunnen er 2 zijn maar ook bv 25.
Ik ben niet zo goed in vba maar ben toch al ergens geraakt maar kom niet verder.
Het zou de som moeten zijn van kolom D en F tussen de waarden Itemnr en ontvangen en de som zou in de cel naast ontvangen moeten komen te staan.
Aangezien het om meerder zulke optellingen gaat zou het dus een loop moeten worden tot aan de laatse conditie voldaan is.
Wie kan me hier verder mee helpen heb het gevoel dat ik er niet ver af ben
zie bijgevoegd bestandje

Bijlagen

Deze UDF is beter om die 25 items te tackelen:
Code:
Public Function zoek_rij(rij)
For startcel = (rij - 1) To 1 Step -1
 If Cells(startcel, 1) = "Itemnr" Then Exit For
 Next
zoek_rij = startcel+1
End Function

Het kunnen er 2 zijn maar ook bv 25.
Heb je die regel ook gelezen.
En het is niet de bedoeling, zo denk ik toch om voor elke klant handmatig een formule aan te passen.

Cobbe, ik neem aan dat een nieuwe klant met 1 of 2 item regels begint.
en dat voor elk extra item er een regel bij komt (door invoegen)
de som() formule past zich dan automatisch aan.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de snelle reacties

Met handmatige formules zoals vermeld door Sylver ponte ben ik helaas niets moest dit het probleem zijn dan zou het geen probleem zijn :rolleyes:

Het door mij bijgevoegde bestand is een deel van een groter bestand. Het gaat nl over een formulier waarbij een deelnemer aan een 2e handsbeurs zijn items binnebrengt ter verkoop . deze worden ingevuld met de afgesproken verkoop prijs . Na de beurs creeer ik vanuit dit formulier een pagina met de niet verkochte items die de deelnemers aan de beurs terug kan nemen .Dit geef ik aan de werknemers die de niet verkochte items bijeen kunnen verzamelen
Ik creeer ook een blad met de items die verkocht zijn een waarvan de totaal verkochte som wordt uitbetaald . Dus daarom dat je nooit kan weten hoeveel items per deelnemer er verkocht zijn. handmatig invullen is te omslachtig gezien het meer dan 100 deelnmers zijn.
Daarom zoek ik iets in VBA om het foolsproof te kunnen maken

Cobbe

de UDF die u opgeeft is dit wat ergens moet toegevoegd worden in de VBA code die ik heb ??
de formule die u heeft doorgegeven werkt in dit bestand maar als ik de formule kopier naar de originele file krijg ik een foutmelding #naam

De UDF zoek_rij dien je in een module te zetten dan werkt dat gewoon.

Kijk in het automatisch werkend bestand.

PS. Switch eens tussen 2 bladen in het bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan