• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som met verkkerde uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1970

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Ik heb waarschijnlijk een "simpel" probleem ik kom er echter niet uit.

Ik wil graag in bijv. in cel c10 de volgende cellen optellen c1 t/m c8. Dit zijn € bedragen met 2 decimalen achter de komma en deze bedragen zijn de uitkomst van vb: a1*b1=c1.

Nu geeft hij in cel c10 een afronding naar boven of beneden terwijl ik gewoon het werkelijke bedrag in 2 decimalen wil zien wie kan mij helpen?

Gertjan

UREN TARIEF BEDRAG

9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43
9,50 € 4,15 € 39,43

TOTAAL € 276,01

Het totaal bedrag is handmatig aangepast hij gaf zelf als eindtotaal €276,00

Laatst bewerkt:
Heb je de cel c10 in de celeigenschappen wel aangegeven dat hij 2 cijfers achter de komma moet weergeven?

gertjan1970,
Doe het volgende :
Code:
Klik rechts op Cel C10 > Celeigenschappen
Onder Categorie klikt ge op Valuta
Decimalen = 2
Symbool = €

Hij staat op 2 decimalen alleen hij rond verkeerd af ????

Gertjan

Ben blij meld elke reactie leren doen we samen

gertjan1970,
Post eens een voorbeeld dan zien we misschien wat er mis is.

Hallo
Excel blijft altijd met meer cijfers dan 2 achter de komma werken dus als je wilt afronden doe je dit niet door maar 2 cijfers zichtbaar te maken. De enige methode is door dit met een functie te doen. Er zijn 3 functies die je kunt gebruiken.

Zet in cel c1 de volgende formule: =ROUND(A1*B1;2)
Hier wordt de berekening A1*B1 afgerond op twee cijfers je kunt dit natuurlijk altijd met meer of minder cijfers doen.

De andere twee formules die je kunt gebruiken is om altijd omhoog of omlaag af te ronden. Is handig als je bijvoorbeeld nooit discusie met klant wilt hebben over afrondingen dus altijd in zijn voordeel. Deze formules zijn: =ROUNDUP(A1*B1;2) en
=ROUNDDOWN(A1*B1;2)

Veel plezier.

Kies maar het gepaste.

=AFRONDEN(...)

=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(...)

=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(...)

=AFRONDEN.N.VEELVOUD(...)

=AFRONDEN.BOVEN(...)

=AFRONDEN.BENEDEN(...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug