• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som met vert.zoeken/fout/als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bkamphuis

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2020
Hallo,

Ik heb een probleem met vert.zoeken. De aantallen worden niet allemaal bij elkaar opgeteld maar hij neemt 1 waarde over

Zie bijlage:
Tab sales2020 is een dump uit een software systeem en hiervan moet ik de totale waarde van kolom AT bij elkaar opgeteld hebben. Kolom AS is het artikelnummer wat overeenkomt met kolom A in het stock tabblad.
Tab stock wil ik dus in kolom B de totale waarde van kolom AS (sales2020) hebben.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Duik eens in draaitabellen.
Daar heb je de rest van je leven plezier van.

Duik eens in draaitabellen.
Daar heb je de rest van je leven plezier van.

Het probleem is dat ik met meerdere (verschillende) uploads uit een software systeem werk die allemaal anders zijn opgebouwd, alleen de ProductID is dan leidend. ik wil dan van die verschillende uploads verschillende gegevens halen om dat uiteindelijk inzichtelijk te krijgen in 1 bestand. Uiteindelijk zal het om 4-5 uploads gaan waar ik dan zelf 1 overzicht van maak d.m.v. vert.zoeken/som/als/etc.

Een draaitabel lijkt de oplossing, maar naar mijn idee niet mogelijk voor meerdere tabbladen (ik snap dat dat in het testbestand er makkelijker uitziet maar dat is alleen om het makkelijk uit te leggen)

Is er naast een draaitabel toch nog een mogelijkheid om d.m.v. vert.zoeken de totale som van 1 productid te krijgen?

Hallo,

Dan kom je toch al snel uit bij power query.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Plaats dan eerst maar eens een bestand zoals het er werkelijk uitziet.
Representatieve voorbeelden worden immer op prijs gesteld.
Het is maar de vraag of jij voldoende van draaitabellen weet om bij voorbaat te kunnen zeggen dat die niet geschikt zijn.

Zie bijlage.

Tabblad ''stockportal'' is een onoverzichtelijk bestand waar uiteindelijk tabel C, G en H belangrijk zijn:
C: productid waar uiteindelijk op gezocht wordt
G: minimale voorraad welke ik ook terug wil zien in het totale overzicht (Tabblad ''stock'')
H: Vrije voorraad welke ik ook terug wil zien in het totale overzicht (tabblad ''stock'')

Tabbladen ''Sales2020'', 2021 (en later ook 2022 en 2023) :
Tabel AY ook het productid waar op gezocht wordt
Tabel BC waarvan ik de totale hoeveelheid in hetzelfde overzicht krijg (tabblad ''stock)

Ik wil dus in tabblad ''stock'' bovenstaande informatie in 1 overzicht waar ik weer kan filteren of eventueel alsnog een draaitabel uit kan halen.

Maar misschien is dit wat omslachtig en zou het gemakkelijker kunnen. Het probleem is dat er meerdere files geupload worden met ieder bepaalde gegevens wat ik in 1 overzicht wil hebben. In dit totale overzicht staan formules vast en dan hoef ik enkel en alleen een file in een tabblad te plakken om de gegevens weer up to date te hebben zonder daar eerst allemaal dingen in aan te moeten passen.

Bijlagen

Plaats dan eerst maar eens een bestand zoals het er werkelijk uitziet.
Representatieve voorbeelden worden immer op prijs gesteld.
Het is maar de vraag of jij voldoende van draaitabellen weet om bij voorbaat te kunnen zeggen dat die niet geschikt zijn.

Zie onderstaand met nieuwe bijlage en verdere uitleg.

Hallo,

Ik heb een poging ondernomen d.m.v. Power Query.

up to date te hebben zonder daar eerst allemaal dingen in aan te moeten passen.
Nou, ik denk met de aangeleverde stukken dat je dit wel aan het doen komt.
Er zit bijna geen enkele structuur in de aangeleverde stukken zoals b.v. verschillende kolomnamen.
M.a.w. "Rommel" in is nog grotere "Rommel" out.

Geef in het voorbeeld eens aan welke kolommen je eigenlijk wilt gebruiken incl. de namen voor deze kolommen.
Dat maakt het hopelijk iets duidelijker voor ons.
Je hebt het in je vraag over b.v. tabellen AY, BC maar aanname is dat je kolommen bedoelt.

Bijlagen

Mijn excuses voor de onduidelijke uitleg.... Ik bedoel met AY en BC indd kolommen i.p.v. tabellen.

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen.

Tabbladen: StockPortal, Sales2021, Sales2022 en Sales2023 komen rechtstreeks uit een softwaresysteem.
Hier pas ik niets op aan omdat ik deze bestanden wekelijks uit het softwaresysteem haal en kopieer en plak in dit bestand.

StockPortal:
De gegevens van de volgende Kolommen heb ik nodig uit dit tabblad:
C (ProductID) Dit is het artikelnummer waarop gezocht wordt met vert.zoeken
G (StockMonitor Qty) Alleen de waarde
H (TOT ImmediateNew Qty) Alleen de waarde

Sales2021, Sales2022 en Sales2023:
De gegevens van de volgende kolommen heb ik nodig uit dit tabblad:
AY (ProductID) dit is het artikelnummer waarop gezocht wordt met vert.zoeken
BC (CalculatedQtyTotal) Som van het totale aantal verkocht ProductID

Tabblad Stock heb ik zelf aangemaakt, hier zouden deze gegevens dus in moeten komen:
B (ProductID) Artikelnummer: van hieruit wordt dus alles gekoppeld a.d.h.v. dit nummer.
G t/m i (Sales2021 t/m Sales2023): Komen uit de gelijknamige tabbladen de totale som van het desbetreffende artikel (ProductID)
J (Iron Stock): Komt uit ''StockPortal'' Kolom G
K (Stock): Komt uit ''StockPortal kolom H

Tabbladen Sales2021, Sales2022 zijn eigenlijk waardes die vast blijven staan omdat dit niet meer aangepast wordt.
Tabbladen StockPortal en Sales2023 zijn waardes die nog veranderen dus die dump haal ik regelmatig uit het softwaresysteem.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan