• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som o.b.v. vergelijking en verschil tussen 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

p0ekie

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2013
Beste forum-helden,

Ik wil graag van 2 kolommen elke cel op dezelfde rij met elkaar vergelijken en aan de hand van die vergelijking eventueel een verschil per cel uitrekenen. Dit lukt me wel als ik het per cel doe via een ALS functie i.c.m. met EN functie. Als ik dan die volledige kolom bij elkaar optel kom ik er ook. Maar ik zou het graag in 1 formule willen proberen, dat moet toch lukken zou ik denken. In feite is het precies dezelfde formule per cel, maar dan nog 1 toevoeging dat hij die allemaal bij elkaar op telt. Toch krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb een voorbeeld toegevoegd. Ik ben dus op zoek naar 1 formule die de geel gearceerde cellen kan uitrekenen. De groen gearceerde cel is me wel gelukt, maar dat komt omdat daar geen verschil tussen de cellen in zit (bijv. cel D11 minus E11 indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan).

Kunnen jullie mij helpen?

Thanks!

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Top, dat is inderdaad wat ik zocht! Heb alleen ergens een > veranderd in >=, omdat hij anders bij een exact gelijke omzet in beide jaren het niet als 'recurring' berekent.

=SOMPRODUCT((D5: D14>0)*(E5:E14>0)*((D5: D14<E5:E14)*(D5: D14)+(D5: D14>=E5:E14)*(E5:E14)))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan