• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som onder zoekwaarde bij horizontaal zoeken formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Hoe kan ik de getallen onder een zoekwaarde die ik heb opgegeven in een horizontaal zoeken formule bij elkaar optellen?

Alvast bedankt!

Winterkoning. Iedere horizontaal zoeken formule staat toch in 1 cel en geeft slechts 1 waarde retour? Dan kan je toch gewoon een SOM doen over die cellen die je wilt optellen? Of begrijp ik je sumiere vraag echt niet...

Groet, Leo

Oei... nou kom je in het gebied van Index, Match en Sumproduct terecht. Er zijn diverse meesters op dit forum die je hier vast uitstekend mee gaan helpen en weer een hele mooie formule in elkaar draaien. Dit is voor mij nog steeds een lastig terrein.

Groet, Leo

Het is me niet helemaal duidelijk.
Wat nu je bestand staat is simpel op te lossne door cel G3 te vervangen door de som van de reeks eronder, werkt altijd.
Je moet alleen wel een onwaar toevoegen als laatste in je formule.
Dan ga ik er vanuit dat je mensen in B3 wil vervangen door Dagen en dan het totaal wil zien.

HSV, Leuke oplossing zo via een Named Range... :thumb:

Groet, Leo

Bedankt voor de oplossingen al kan ik er in de praktijk niet veel mee omdat de kolom waarin de zoekwaarde staat die ik opgeef steeds een andere is. Excuses als ik het onduidelijk omschreven heb. Wat Ginger zegt is volgens mij het geval, volgens mij moet ik een index formule hebben. Ik kan zelf wel iets met de index formules maar het is me te complex om hier een goeie formule voor te kunnen maken.

Wat Gremail zegt klopt inderdaad, zo zou ik ermee willen werken.

Ik zal mijn vorderingen posten zodra ik ze heb!

groet,

Winterkoning

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de oplossingen al kan ik er in de praktijk niet veel mee omdat de kolom waarin de zoekwaarde staat die ik opgeef steeds een andere is. Excuses als ik het onduidelijk omschreven heb. Wat Ginger zegt is volgens mij het geval, volgens mij moet ik een index formule hebben. Ik kan zelf wel iets met de index formules maar het is me te complex om hier een goeie formule voor te kunnen maken.

Wat Gremail zegt klopt inderdaad, zo zou ik ermee willen werken.

Ik zal mijn vorderingen posten zodra ik ze heb!

groet,

Winterkoning
Misschien deze formule voor cel C3?
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(D2;1;VERGELIJKEN(B3;D2:Z2;0)-1;100;1))
Hij kijkt in de hoeveelste cel vanaf D2 t/m Z2 de tekst staat die in cel B3 staat. Dus als de tekst in F2 staat dan geeft dit een 3 van 3e kolom na D. Dit doe ik -1, wat ik gebruik in de verschuiving formule. Hij telt alle getaalen vervolgens op die in het bereik van de verschuiving formule liggen.
Het bereik heb ik op 100 rijen gezet.

Beste Winterkoning ;)

Welke zoekwaarden zijn er allemaal buiten mensen en dagen.
Anders werk je met een gegevensvalidatie (dropdown menu) en dat hij dan uit deze reeks zoekt.

Groetjes Danny :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan