• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som onderaan pagina vast zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

michealmcdermot

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2010
Ik heb een driewekelijkse planning voor mijn vrouw gemaakt, die ik tot in den treuren door kan trekken, zo kunnen zij en haar twee collega's altijd zien wie wanneer moet werken.
Per dag de begintijd en eindtijd en dan de totaal gewerkte uren per dag. Onderaan deze totale uren kolom wordt uiteraard de som weergegeven, zodat men kan zien hoeveel er bijvoorbeeld in 2013 gewerkt is.
Nu is mijn vraag of je deze cel (of rij, mag ook) vast kunt zetten? Zodat op het moment dat de planning door getrokken wordt naar beneden, er toch nog een totaalsom zichtbaar is?
Ik heb wel de titels reeds geblokkeerd, zodat de bovenste twee rijen altijd zichtbaar zijn in de spreadsheet, ik vraag me echter af of ik hiermee ook mijn probleem op los?
Ik heb al op diverse termen gezocht, echter kom ik steeds op hele andere dingen uit.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Mike

Mike,
Plaats uw formule in rij 3 en blokkeer dan uw titels vanaf rij 3

als je de gegevens voorziet van een Autofilter en de SOM-formules vervangt door SUBTOTAAL(9;.... dan worden alleen de gefilterde gegevens opgeteld.

Plaats anders eens een versimpeld voorbeeld van je bestand.

Bekijk bijlage planning1.xlsx

Hoop dat het bestand zo goed is toegevoegd.

Dit is dus een driewekelijks rooster, welke elke drie weken hetzelfde is en dus oneindig door naar beneden getrokken kan worden. Zo kan meteen gezien worden wanneer er gewerkt dient te worden en wanneer men vrij is.
Echter als ik hem door trek, wordt de formule waar de som in staat, natuurlijkerwijs ook overgeschreven...

Bijlagen

micheal,

kijk eens in deze bijlage....

Bijlagen

Bedankt Haije,

Zo bovenin is inderdaad de beste oplossing (onderste cel mee opschuiven lijkt dus niet te kunnen).

Had zelf ook al zoiets gemaakt, alleen dan met som E4:E99999. Ik weet echter niet wat het verschil tussen SOM en SUBTOTAAL hierin is? Het lijkt allebei te werken?

Nogmaals dank.

Mike

Mike,

SUBTOTAAL(9; telt alleen de niet verborgen cellen op.

Als je een filter zet op het datumveld, dan zal de optelling alleen betrekking hebben op de gefilterd regels
Zonder filter is er geen verschil mat SOM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan