• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van bepaalde kolom indien in een andere kolom met bepaalde waarde begint

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jitsepits

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2023
Hallo,

Ik heb wat moeite met een formule.

In bijgaand excel document wil ik graag in C3 (tabblad overview) een waarde zien met bepaalde voorwaarden. De formule moet een optelsom maken van de waarden in kolom C (tabblad mutaties) maar alleen als de waarde in kolom B begint met 80000 en daarna 4 willekeurige cijfers. Totaal 9 tekens. De waarde van periode in tabblad mutaties moet overeenkomen met de waarde in rij 1 van tabblad overview. Dus bijv. bij periode 1 wil ik de optelsom in kolom D3.

Hopelijk zo duidelijk geformuleerd en alvast bedankt.

Groeten Jitske

Bijlagen

Deze voor D3?
Code:
=SOMPRODUCT((Mutaties!$A$2:$A$10=C$1)*(LINKS(Mutaties!$B$2:$B$10;5)="80000")*Mutaties!$C$2:$C$10)

De programmeurs van MS hebben niet voor niets zitten zweten op de draaitabel.

Zonder formules, zonder codes:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deze voor D3?
Code:
=SOMPRODUCT((Mutaties!$A$2:$A$10=C$1)*(LINKS(Mutaties!$B$2:$B$10;5)="80000")*Mutaties!$C$2:$C$10)

Deze formule werkt wel, maar ik kan wel meer dan 5000 regels hebben. Kan ik ook de hele kolom selecteren? Als ik dit in het voorbeeld doe dan krijg ik een foutmelding #waarde

De programmeurs van MS hebben niet voor niets zitten zweten op de draaitabel.

Zonder formules, zonder codes:

Het is een groot bestand waar ik mee werk, een draaitabel voor deze is voor mij geen optie helaas.

Hoezo niet ?

5000 rijen is een superklein Excelbestand.

Gebruik de blauwe knop voor een reaktie.

Laatst bewerkt:
Een somproduct over een gehele kolom van met meer dan een miljoen regels gaat je bestand potentieel zeer TRAAAG maken.
Je kan het bereik wel vergroten.

Zorg er dan wel voor dat er geen tekstwaarden meegenomen worden in dat bereik, anders krijg je de foutmelding.
Is eventueel ook wel weer wat op te verzinnen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan