• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van dubbele waarden met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hummus

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2015
Goedemorgen allen,

In bijgevoegd Voorbeeld.xlsx vinden jullie mijn bestand. Ik zou graag een rangorde maken van het grootste aantal per winkel en vervolgens het bijbehorend product opzoeken. In het voorbeeld vinden jullie de handmatige uitwerking, graag zou ik dit in een formule stoppen. Ik kom er na 2 uur rommelen niet uit, zouden jullie kunnen helpen aub? Alvast bedankt! Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Gr. Hummus

Wil je perse een top 3 of gewoon een totaal overzicht?

Voor het laatste is een draaitabel prima geschikt namelijk

Heb het nodig voor een rapportage, dus draaitabel is helaas geen mogelijkheid. Heb je misschien nog andere oplossingen middels een formule, met =GROOTSTE, bijv?

Mijn oplossing helpt niet?

Sorry @AlexCEL, reageerde nog op de post daarvoor. Je oplossing is perfect, thx voor de hulp!!

Gr. Hummus

Er moet nog ergens SOMMEN.ALS in verwerkt worden, aangezien meerdere keren bijvoorbeeld appels bij de AH kunnen voorkomen

Laatst bewerkt:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de producten uniek zijn (oftewel: ander soort appels...)

Op basis van de handmatig ingevulde uitkomst in het voorbeeldbestand concludeerde ik dat er wel sprake was van unieke producten... (bij AH/appels staat namelijk 6, geen 7).

Als dit anders is wordt het een veel lastiger probleem inderdaad.

Laatst bewerkt:
Zie het nu ook idd, de AH/Appels zijn wel gelijk en moeten dus ook bij elkaar worden opgeteld. Is dat mogelijk of wordt het hierdoor echt een onmogelijke klus?

Bekijk bijlage Voorbeeld met formules.xlsx

met deze hulpkolommen ben ik een heel eind. Nu moet je nog iemand vinden die de KLEINSTE() of MIN() onder de knie heeft zodat de formule in bijvoorbeeld K4 bij gebrek aan een "nummer 2" op zoek gaat naar de het kleinste opvolgende getal in kolom E met als criterium A:A=I2

Code:
{=ALS.FOUT(INDEX($B$2:$B$10;VERGELIJKEN($I$2&$I3;$A$2:$A$10&$E$2:$E$10;0));"")}

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan