• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van producten obv verschillende voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ludanto

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2010
Hallo,

Allereerst excuses omdat ik niet weet hoe ik de titel moet omschrijven. Dit omdat ik niet weet welke functie er precies nodig is.

In bijlage kan je een basisbestand vinden. Hetgeen ik tracht te bekomen is te zien op Blad2 van het bestand.
Ik zou graag willen weten hoeveel dossiers er zijn die én "Appels" bevatten én een andere categorie en dit per bedrijf.

Nummer 79437 zou bijvoorbeeld moeten opgenomen moeten worden omdat dit nummer zowel Appels als Citroenen heeft.
Nummer 79443 zou niet opgenomen moeten worden omdat dit nummer enkel Appels heeft.
Nummer 79435 zou ook niet opgenomen moeten worden omdat dit nummer geen Appels heeft.

Alvast hartelijk bedankt!

Bijlagen

bedoel je zo iets? zie blad 1

ps je vertelt niet welke excel je gebruikt , dan ga ik ervan uit dat je 365 gebruikt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie en ik gebruik idd Office 365.

Het is nog niet helemaal wat ik zoek.
In de kolommen L-O van je bestand mogen enkel de aantallen verschijnen als bij het betreffende nummer ook appels horen.

In cel L14 staat bij Delhaize bv 2 als aantal. Dit omwille van de nummers 79491 en 79492. Maar bij deze nummers horen geen appels, dus de cel L14 zou leeg moeten zijn.
In de tabel komt nummer 79451 twee keer voor. 1 keer met Appels en 1 keer met Citroenen. Omdat dit nummer dus wel Appels heeft, zou dit in de cel M17 dus bijgeteld moeten worden.

Als ik het goed zie zou ik in jouw tabel nu moeten filteren op 'Waar' en dan bekom ik de resultaten.
De inhoud van de tabel is inderdaad wat ik tracht te bekomen.

Alleen de rijen nog niet. In mijn oorspronkelijk bestand heb ik meer dan 20.000 rijen, waarvan slechts een 30-tal unieke bedrijven.
In jouw tabel zie ik bv dat cel J20 Waar is en voor Colruyt dus Citroenen telt gezien nummer 79451 én appels én citroenen heeft.
Maar Colruyt heeft in cel J24 ook Waar en heeft én appels en bananen.

Ik zou dus willen dat Colruyt maar 1 rij in beslag neemt en in verschillende kolommen de optelling maakt.
Want het zou kunnen dat met meer data er nog een ander nummer is dat én appels én citroenen heeft. Het is dan niet de bedoeling dat hier een aparte rij voor komt, maar dat dit opgeteld wordt.

Zie bestandje, met wat hulpkolommen in jouw tabel erbij en een draaitabel, ik tel overigens bij ColRuyt maar 1 keer Appels+Bananen en niet 2 keer

Bijlagen

Wauw, ziet er super uit en lijkt exact wat ik nodig heb!

Ik ga het deze week bekijken en implementeren in mijn hoofdbestand.

Zelf was ik ondertussen ook al verder gekomen met extra kolommen toe te voegen, maar blijkbaar op een meer omslachtige wijze dan jij.

Ik heb het ondertussen toegevoegd en ik ben er helemaal uit!

Ik heb bij het overschrijven van de formules wel een paar keer de "@" moeten verwijderen die automatisch werd toegevoegd door Excel, want met deze @ kwamen niet de juiste resultaten.

Maar ik heb het gevonden, nog eens super bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan