• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som variabel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaavya

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2012
Zie bijlage.

Ik wil de waarden in rij 2 optellen, maar dan verdeelt in 2 uitkomsten;
de som van de waarden tot L1nw en de som vanaf L1nw.

Ik kom er wel uit met een aantal hulpkolommen, maar denk dat het makkelijker moet kunnen.

Bijlagen

Met de offset formule lukt het denk ik wel.

Bijlagen

Super! Het werkt!

Alleen nu kom ik er achter dat ik ook situaties heb, waarbij er 2x "nw" voorkomt of geen nw (zie bijlage).
(de tekens voor "nw" kunnen steeds verschillend zijn)

Geen "nw" krijg ik wel voor elkaar, maar 2x?

Bekijk bijlage Vraag.xlsx

Misschien kun je nog eens ingaan op de combinatie van tekens. Zijn die uniek of zit daar logica in? M.a.w. komt een bepaald teken altijd voor een ander bijvoorbeeld?

Logica lijkt me wat veel gevraagd (zeker als niet alles goed verdeeld is); systematiek lijkt me voldoende...

Laatst bewerkt:
Plaats eens een meer passend excel voorbeeld bestandje
Je eigenlijke bestand zal vast bestaan uit alleen deze 2 regels.

Er zit geen verband tussen de tekens.
De tekens kunnen zijn: L1, L2, L3, L4, S en B en kunnen in iedere volgorde voorkomen.

Ik heb in het bestand weeknummers toegevoegd en een naam voor ieder paar regels.
Dat is de informatie die in het originele bestand ook staat, alleen dan zo'n 100 verschillende regelparen.

Bijlagen

In bijlage een optie. Het zijn wel behoorlijke complexe functies geworden...

Bijlagen

@ AlexCEL

Ik hoop dat TS er mee tevreden is want ik zag er geen brood meer in.

Het lijkt me typisch een gevalletje van hoofdbrekens voor een verkeerd gestructureerd werkblad.

Super! Bedankt.

Heeft er iemand tips hoe ik het bestand meer gestructureerd kan maken.
De rijen met S, L* en B zijn vrij in te vullen (dit zijn stages).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan